Noordse Witsnuitlibel een 'rode soort'?

Gestart door thijs_vdkamp, januari 18, 2022, 10:36:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs_vdkamp

hoi, ik zat eens de statistieken van de Witsnuitlibellen te bekijken, omdat in mijn eigen provincie (Groningen) dit jaar geen enkele Noordse Witsnuit is waargenomen! In heel NL zijn er meer individuen van Gevlekte en Ven waargenomen dan van Noordse. Bovendien in meer gemeentes dan de Noordse. Het past natuurlijk in de zorgelijke trend van afname van 'ven-libellen', toch leek de Noordse tot voor kort nog behoorlijk algemeen. Zou de Noordse nu niet het predicaat 'zeldzaam' moeten krijgen, net als de Ven- en Gevlekte Witsnuitlibel? Of ben ik nu te snel?
Thijs
MattheĆ¼s 6:26a

Olt Zult

Of het aantal waargenomen exemplaren per jaar representatief zou moeten zijn voor de status 'zeldzaam' lijkt mij vrij kort door de bocht. Zo was bijvoorbeeld 2018 een goed jaar voor veel witsnuitlibellen (https://www.brachytron.nl/2018/06/08/influx-witsnuitlibellen/) en zal het mooie weer hier zeker een vinger bij in de pap hebben gehad. Afgelopen jaar (2021) speelde het weer niet mee en vond ik het daarom een slecht jaar op het gebied van de witsnuitlibellen ondanks 2 waarnemingen van de Oostelijke witsnuitlibel.

Maar nu reageer ik puur op mijn persoonlijke ervaringen met deze prachtige libellen.

JohanvantBosch

Ik vind het wel een relevante vraag. Ik zou vooral naar de het aantal atlasblokken in combi met de aantallen kijken.
Daar is absoluut een dalende lijn te zien, piekjaar 2018 even buiten beschouwing gelaten.

Maar ik weet even niet meer of en wat voor grenzen we hadden gestelt voor zeldzaamheidsklassen.

AvanderHeijden

Volgen we daarin niet de rode lijst? Die krijgt niet zo vaak een update.