Havik of buizerd nest.

Gestart door Zonnekoning, mei 25, 2008, 00:57:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Ergens op Terschelling hebben we (2 waarnemers) een nest van vermoedelijk een havik of heel misschien een buizerd gevonden vlak langs een relatief druk fietspad. De locatie houd ik geheim.
We kwamen erachter doordat we een roofvogel hoorden roepen en denken dat het een havik is. De vogel was relatief groot en door de dennenbomen weinig detail kunnen zien.
We vonden het nest een beetje klein voor een buizerd en het geluid klopte ook niet helemaal (ik heb een deel van de cd's van Andreas Schulze op mijn ipod staan).
De vraag is dus of een nest van een buizerd groter is dan die van een havik.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Thijs Fijen

Volgens mij kan een Havikshorst (nest) groter zijn dan die van een Buizerd.

Volgens mij stelt een Buizerdnest niet zo heel veel voor? Maar dat weet ik niet precies..
Thijs Fijen

frankneijts

Zowel Buizerd als Havik gebruiken soms meerdere jaren achtereen hetzelfde nest en 'vernieuwen' dat constant. Na een paar jaar kunnen die nesten dus behoorlijk groot worden. Een nieuw nest is uiteraard dan kleiner dan een vaker gebruikt nest maar dat geldt dus voor beide! Op basis van nestgrootte valt hier daarom niks van te zeggen. Wil of moet je wat langduriger observatie vermijden, zoek dan naar ruipennen onder het nest en de idientiteit van de eigenaar zal snel duidelijk worden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Inge van der Wulp

Over de vorm van het nest valt niet te zeggen wat erop zit. Wij hebben bijvoorbeeld 3 nesten vlakbij elkaar. Op nest 1, orgineel gemaakt door buizerds, broedt nu een havik. Op nest 2, orgineel gemaakt door de havik, broedt nu een buizerd. Op nest 3, gemaakt door een buizerd en vele jaren achter elkaar gebruikt, zit nu een nijlgans (ja het kan verkeren he)

Dat van de ruipennen in een goed aanwijzing maar ook een hele duidelijke aanwijzing is dat een havik broedt met zijn staart helemaal omhoog. De vogel laat zicht niet zo heel snel verjagen en dus kun je met een verrekijker vaak goed zien of er een staart omhoog steekt. Buizerds vliegen veel eerder af als er mensen in de buurt zijn en laten dan het alarmerende "miauwen" horen.

Havik nesten moet je inderdaad geheim houden. Bij ons is er al 1 (van de 3) compleet leeg geroofd. Door wie laat ik in het midden maar apart is het wel want het is een bijna onbereikbare plek midden in het veld.

Hier een foto van een broedende havik. Deze foto is gemaakt tijdens het controleren van de nesten met (mijn) de werkgroep roofvogels en uilen in mijn regio. Wij hebben toestemming om de landjes te betreden en om de nesten in kaart te brengen. De foto zal over een paar dagen weer door mij verwijderd worden maar je kunt wel goed zien dat een havik met de staart omhoog zit te broeden.

[edit : foto verwijderd door mijzelf]
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

ahjoon

CiteerDat van de ruipennen in een goed aanwijzing maar ook een hele duidelijke aanwijzing is dat een havik broedt met zijn staart helemaal omhoog.
Ook de staart van een Buizerd is - laat in de broedfase, hoog op de eieren - goed zichtbaar. Ligt vanzelfsprekend ook aan de grootte van het nest.

Het verschilt per individu, niet echt per soort, of een roofvogel snel afvliegt.
Hoe later in de eifase hoe vaster de meeste broedende roofvogels blijven zitten.

Zijn de jongen eenmaal uit het ei gekropen, dan wordt het een ander verhaal!

Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

harderbroek

CiteerDe vraag is dus of een nest van een buizerd groter is dan die van een havik.
Hallo je vraag is eigenlijk al beantwoord door Frank en anderen.

Ruipennen onder een nest vinden kan soms lastig zijn. Zeker Ha. kunnen ruipennen ver van het nest laten vallen (100-800 m).
Wel zijn er verschillende kenmerken van b.v. afvliegen. Een Ha. vliegt b.v. meestal op en een Bui laat zich meestaL eerst vallen alvorens weg te vliegen.

Dat de vogel roept in de buurt van een nest behoeft ook niet altijd die vogel te zijn die bij het nest hoort. Dan kom je bij Ha. nesten nogal eens dons langs de nestrand tegen of erop. beide soorten als Bui en Ha. bekleden hun nest dikwijls met groen loofblad of of naald.

De nestlocaties zegt ook niet altijd met welke soort je te maken heb. Hier hebben we al jaren een Ha. aan een wandelpad zitten.

Hand is om eens van een afsatndje te volgen (dit kan doorgaans goed met een telescoop) welke vogel dus bij jouw nest hoort.

Het geluid is zeker verschillend. Een Bui heeft meer een klagende roep die in toonduur langer aanhoudt. Voor de Ha, is dat meer korte roepen (het z,g, kekken)

In ieder geval leuk dat je dit ontdekt hebt.
Succes en wie weet horen we nog van je welke soort het is.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Zonnekoning

Sorry voor het late reageren.
Had gisteren geen tijd (bezoek Takkenkooi) en vanavond is de hotspot van Hotel Paal 8 eruit geknald door een korte stroomstoring. Maak nu gebruik van een telefoonlijn.

Bedankt voor de antwoorden en zal één dezer dagen wel eens even kijken of ik vraag het wel aan SBB, of zij weten wat het is.
Als ik weet wat het is, horen jullie het wel.

BramtK

Van een afstand met de telescoop kijken wat erop zit, dan is het meestal makkelijk vast te stellen. (Als je geen onderzoek doet dan is het niet de bedoeling dat de vogel afvliegt).

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Zonnekoning

Het nest is ca. 10 meter van het fietspad verwijderd en (gelukkig) niet te zien vanaf het pad. Een telescoop is ook niet te gebruiken, omdat je ongeveer een meter of 5 van de boom (den) afstaat. Met een verrekijker (10x) was niets te zien op het nest en omdat het vrij klein is, vermoed ik dat het nieuw is.
Het geluid had niets miauwerigs van een buizerd, vandaar dat ik aan een havik denk.
Er zijn op dit moment wel veel buizerden op het eiland en dat zal wel liggen aan de goede konijnen-populatie.

ahjoon

Heb je al definitief vastgesteld dat het nest daadwerkelijk bezet is? Een rondvliegende vogel zegt immers nog niet alles!

Bij een broedende Havik moet je (eind mei) redelijk wat dons op het nest kunnen waarnemen en een enkele ruiveer kunnen vinden.

Ook een paar uur 'op wacht' verscholen in de buurt van het nest, het liefst vroeg in de morgen, levert vrijwel zeker een prooioverdracht op, en die gaat bij de Havik steevast gepaard met (een hoop) gekekker!
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Zonnekoning

Ik ben nog niet wezen kijken.
Terschelling is een groot eiland en er zijn meer plekken die ik nog wil bekijken.
Die dag zag ik alleen een forse vogel in de buurt van het nest wegvliegen met een typische schreeuw  van een roofvogel (geen gekekker). Daarna vonden we het nest.
We zijn niet verder gaan kijken om eventueel verstoring te voorkomen en we hadden die dag andere plannen.
Ik zit hier nog ruim een week en ik prik wel een dag om het nest beter te bestuderen.

Zonnekoning

Vandaag wezen kijken en het gaat toch om een buizerdnest.
Er zitten er in ieder geval 1 à 2 donsjongen in en zijn alleen te zien als ze zich strekken of zo iets.
Het nest bestaat voornamelijk uit dennentakken. Ook waren er een paar takken te zien met groen loof, dat enigszins verwelkt was.
We zijn op een heuveltje in het bos gaan zitten op een meter of 8 van de boom (het bos is erg heuvelachtig). Na ruim een half uur vloog een van de ouders al miauwend rond in de buurt van het nest. We zijn direct weggegaan om verdere verstoring te voorkomen.
We hebben niet naar ruiveren o.i.d. gezocht, omdat er erg veel opschot van eik en Amerikaanse vogelkers rond de nestboom groeit.

BramtK

Zie je: van enige afstand is er altijd iets van het nest te zien. Zo'n vogel moet zelf ook naar het nest kunnen vliegen, dus er is altijd een zichtlijn.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs