Extra foto’s. Paars drieoogje?

Gestart door RutgervH, januari 14, 2022, 22:17:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgervH

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232313367/.
1 Paars Drieoogje onbekend - Trichoniscus pusillus/provisorius/alemannicus handvangst en losgelaten
datum: 2022-01-14
locatie: Stiens (FR)

foto's:


Groeten,

Rutger

mberg

Dag Ruther,

Het dier kleurt nogal donker, dan gaat de eerste gedachte uit naar Hyloniscus riparius. Maar dat kan ook aan de foto liggen. Het oog is niet goed te zien maar lijkt een beetje hoekig, dan gaat de gedachte uit naar een Trichoniscus. Onzeker dus.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

RutgervH

Dag Matty,

Zal proberen nog eens foto's te maken met meer details. Wellicht is het dan beter te zien.
Groeten,

Rutger

RutgervH

Wat extra foto's gemaakt en toegevoegd.







Groeten,

Rutger

mberg

Dag Rutger,

Ik ben wel overtuigd dat dit Trichoniscus is. Helaas niet verder te determineren.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

RutgervH

Dag Matty,

Dankjewel. Dan houden we het hier op. Hoe kan je deze het beste determineren?
Groeten,

Rutger

mberg

Dag Rutger,

Je moet de vorm van de e poot van het mannetje bekijken, samen met de mannelijke pleopoden. Probleem is alleen dat de meest algemene soort, T. pusillus voor 99.9% uit vrouwtjes bestaan. Zekere determinatie kan alleen met moleculaire methoden.

Met groet,

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

RutgervH

Dag Matty,

Ik lees het al, dat gaat lastig worden! Wel interessant om te weten. Dank je wel.
Groeten,

Rutger