Licea minima of L. testudinacea

Gestart door carina, januari 10, 2022, 19:35:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Op twijg van eik.
Sporendoosjes roodbruin tot bruin gekleurd. Opgebouwd uit 3-5 plaatjes.
Sporen fijn bestekeld, met een diameter van 10-13,5 µm.
Is dit Licea minima of L. testudinacea?

Marian Jagers

Dag Carina,

Welke literatuur en sleutels gebruik je?
Wat is de kleur van de sporenmassa in het sporendoosje en klopt het dat op de sporen een duidelijke lichte plek aanwezig is?
Groeten Marian

carina

Dag Marian,

Ik heb een bijkomend vruchtlichaam microscopisch nagekeken. Op de twijg zijn er meerdere sporocarpen aanwezig, momenteel zijn die bronskleurig tot donkerbruin van kleur, geen zwart gekleurde gezien.
Kleur van de sporenmassa: donkerbruin, chocoladebruin, helaas krijg ik dit niet behoorlijk op foto, veel te klein, buiten het bereik van mijn fototoestelletje . Zie eerste foto in bijlage, rechts in de rode cirkels.
De sporen lijken een lichtere zone te hebben, de grootte van de zone lijkt variabel te zijn. Sporen fijn bestekeld, met een diameter van 11-14µm.
Sporen met zulke lichte zone en die afmetingen zouden passen voor L. testudinacea.
Omdat Martin en Alexopoulus vermelden  "sometimes paler on one side" voor de sporen van L. minima, weet ik niet of die lichte zone al dan niet een doorslaggevend kenmerk is voor L. testudinacea.

Ik beschik niet over literatuur, ik maak gebruik van info te vinden op meerdere websites.
Voor de determinaties heb ik de sleutels gebruikt aanwezig in:
"Notes on Myxomycetes IX. The Genus Licea in the Netherlands", Nannenga-Bremekamp, 1965. Acta Botanica Neerlandica 14 (1965) 131-147.
"The Myxomycetes" (G.W. Martin & C.J. Alexopoulos 1969) via de link in No 3 Slijmzwammennieuws - december 2021 van het Myxomyceten project op de website van  Alles over Paddenstoelen.
Afbeelding van L. testudinacea op de website https://sites.google.com/plantentuinmeise.be/myxo-be.

Voor de determinatie van het Bleek dwerglantaarntje:
"The Myxomycetes" (G.W. Martin & C.J. Alexopoulos 1969)
Whitney, K.D. (1980) The myxomycete genus Echinostelium. Mycologia 72: 950-987






Marian Jagers

Bedankt voor de extra info Carina. Zo kan ik je gegevens beter plaatsen.

Via dit topic ga ik hier niet met zekerheid uitkomen ondanks je prima foto's en documentatie. Daarvoor zijn de verschillen tussen de soorten te klein en ken ik ze niet goed genoeg. Ik denk zelf aan L. pygmaea.

Ik stel voor dat je hierover contact opneemt met Hans van Hooff. Wie weet kan hij zo wel met zekerheid zeggen om welke soort het gaat.
Woon je in Belgie? Miriam de Haan zal je ook vast met alle plezier verder helpen met deze vondst.


Groeten Marian

carina

Dag Marian,

Het materiaal werd opgestuurd naar Hans van Hooff en door hem nagekeken. Het betreft Licea minima.

Marian Jagers

Fijn dat Hans van Hoof je vondst bekeken heeft Carina.

Ik blijf dit hele kleine grut lastig vinden en meerdere soorten willen ook nog weleens heel dichtbij elkaar voorkomen.

Op naar de volgende vondst  :rolleye:
Groeten Marian