Haakbek 24 oktober 2019; Trektelpost Engbertsdijksvenen

Gestart door gerdwichers8, november 04, 2019, 20:00:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

QuintenCT

Citaat van: frankneijts op december 04, 2020, 13:32:47 PM
... maar om nou een Franse Bartrams Ruiter als ondersteunend 'bewijs' op te voeren gaat me toch wel erg ver..
EDIT: In elk geval 1 van die "gevallen in Frankrijk in de loop van oktober 2019" betrof n geval van 12 oktober op het Île d'Ouessant: https://www.pinterest.fr/pin/480618591485538978/. Dat ligt tussen ZW-Engeland en Bretagne en is bekend om zijn Amerikaanse dwaalgasten omdat dit, net als de Scilly-eilanden, een van de eerste toevluchtsoorden is voor beestjes die de Atlantic oversteken, al of niet per schip. Dat is dus niet alleen 12 dagen te vroeg voor de vogel van Gerd maar bovendien is het n stuk aannemelijker dat hij rechtstreeks van de USA over zee is gekomen. Evenmin is het aannemelijk dat deze vogel dan later nog een rondje boven Oost-Nederland heeft gemaakt.. Maar wellicht zijn er nog andere gevallen geweest in oktober 2019 in Frankrijk?

haha, ja logisch dat je daarop aanslaat, is ook lichtelijk ironisch bedoeld en zeker niet als "bewijs" voor dit eventuele individu, maar eerder om aannemelijk te maken dat deze soort überhaupt als mogelijkheid overwogen kan worden. Wat ik ook niet onvermeld wil laten is deze waarneming: https://ebird.org/checklist/S58576042 in Finland, schijnbaar geaccepteerd door de betreffende autoriteit. Dus waarom dan niet een ommetje engbertsdijksvenen ;).
Met vriendelijke groet,

Quinten

frankneijts

Bartrams Ruiters in Frankrijk, Finland.. Quinten, ik geloof niet dat je iemand als Gerd Wichers erg zenuwachtig maakt met zulke lukrake voorbeelden, die weet zelf heel goed wat er allemaal over zo'n telpost zou kunnen komen..Bovendien heeft hij zelf al aangegeven dat Bartrams Ruiter uitgesloten is en hij is prima in staat dat zelf te beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

QuintenCT

Beste Frank,

Van mij hoeft helemaal niemand zenuwachtig te worden, laat staan dat ik iemand zenuwachtig probeer te maken.

Gerd heeft Bartrams Ruiter uitgesloten met de kwalificatie "echte steltloper", die niet op de opname te horen zou zijn. Jij sluit je hierbij aan. Dit is natuurlijk een subjectieve kwalificatie, die ik probeer wat meer in de communicabele sfeer te trekken door hierover verduidelijking te vragen.

Dit moet overigens niet worden opgevat als een diskwalificatie van Gerds beoordelingsvermogen, sterker nog, het komt voort uit een oprechte interesse in de impliciete kennis die hierin besloten ligt, maar waarvan ik helaas nog geen deelgenoot ben. Het lijkt me interessant om te weten op grond van welk kenmerk je een geluid mogelijk kunt toeschrijven aan een steltloper, of je kunt betwisten dat het om een steltloper gaat. Kun je daar iets over zeggen?
Met vriendelijke groet,

Quinten

frankneijts

Citaat van: QuintenCT op december 05, 2020, 23:52:42 PM
Beste Frank,

Van mij hoeft helemaal niemand zenuwachtig te worden, laat staan dat ik iemand zenuwachtig probeer te maken.

Gerd heeft Bartrams Ruiter uitgesloten met de kwalificatie "echte steltloper", die niet op de opname te horen zou zijn. Jij sluit je hierbij aan. Dit is natuurlijk een subjectieve kwalificatie, die ik probeer wat meer in de communicabele sfeer te trekken door hierover verduidelijking te vragen.

Dit moet overigens niet worden opgevat als een diskwalificatie van Gerds beoordelingsvermogen, sterker nog, het komt voort uit een oprechte interesse in de impliciete kennis die hierin besloten ligt, maar waarvan ik helaas nog geen deelgenoot ben. Het lijkt me interessant om te weten op grond van welk kenmerk je een geluid mogelijk kunt toeschrijven aan een steltloper, of je kunt betwisten dat het om een steltloper gaat. Kun je daar iets over zeggen?

Bij het beluisteren van opnames van Bartrams Ruiter, had ik meteen een associatie van "hé, typisch een steltloper" en was dus verrast toen Gerd even later iets vergelijkbaars opmerkte. Nu weet ik dat het beschrijven van geluiden (zowel letterlijk als het gevoel dat je erbij hebt) een puur persoonlijke aangelegenheid is. Proberen uit te leggen wat je hoort aan iemand anders wil in veel gevallen niet erg goed vlotten omdat een ander blijkbaar een totaal andere associatie heeft. Ik begin daar dus niet aan Quinten maar gelukkig hebben we daar sonagrammen voor die een stuk objectiever weergeven wat een beestje voor geluid(en) maakt..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#34
'k Snap dat Frank zegt dat het een puur persoonlijke aangelegenheid is, en dat wijst terecht op betrekkelijkheid.
Welnu, het antwoord op de vraag van Quinten kan ik niet eenvoudig geven maar wel eenzijdig terug redenerend, herleiden tot de wederzijdse betrekkelijkheid van een aantal steltlopers op elkaar.. ..
Als we bijv. Witgat, Bartrams en Siberische Grijze nemen, en ook een ander genus als plevier bij Strand-, dan zien we bij de eerste twee ruiters en ook de contactroep van  Standplevier, dat hun roep niet alleen 'luider' (volume) is, maar dat het frequentiebereik van de verschillende roepen over 5 tot 10 kHz gaat. Siberische Grijze Ruiter heeft dat niet, maar daarentegen duurt de roep erg lang, ik meen iets van 5 tienden van een seconde.
Ergens, in de lengte of in de diepte, 'draagt' een roep van een stelt toch veel verder. Dat is zelfs bij een betrekkelijk zacht roepje van een Strandplevier ook zo..
..voor de rest heeft Frank gelijk dat met een paar woorden zelfs slechts een zeer beperkte beschouwing al gauw te moeilijk wordt. Maar goed.. ..en daar heeft Frank minder gelijk, voor iemand die probeert de zaak te formuleren, is het profijtelijk.. ..en, daar heeft Frank wéér gelijk, dat vraagt om teveel verantwoordelijkheid.
Dit is dus niet het hele antwoord


frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 08, 2020, 20:39:40 PM
'k Snap dat Frank zegt dat het een puur persoonlijke aangelegenheid is, en dat wijst terecht op betrekkelijkheid.
Welnu, het antwoord op de vraag van Quinten kan ik niet eenvoudig geven maar wel eenzijdig terug redenerend, herleiden tot de wederzijdse betrekkelijkheid van een aantal steltlopers op elkaar.. ..
Als we bijv. Witgat, Bartrams en Siberische Grijze nemen, en ook een ander genus als plevier bij Strand-, dan zien we bij de eerste twee ruiters en ook de contactroep van  Standplevier, dat hun roep niet alleen 'luider' (volume) is, maar dat het frequentiebereik van de verschillende roepen over 5 tot 10 kHz gaat. Siberische Grijze Ruiter heeft dat niet, maar daarentegen duurt de roep erg lang, ik meen iets van 5 tienden van een seconde.
Ergens, in de lengte of in de diepte, 'draagt' een roep van een stelt toch veel verder. Dat is zelfs bij een betrekkelijk zacht roepje van een Strandplevier ook zo..
..voor de rest heeft Frank gelijk dat met een paar woorden zelfs slechts een zeer beperkte beschouwing al gauw te moeilijk wordt. Maar goed.. ..en daar heeft Frank minder gelijk, voor iemand die probeert de zaak te formuleren, is het profijtelijk.. ..en, daar heeft Frank wéér gelijk, dat vraagt om teveel verantwoordelijkheid.
Dit is dus niet het hele antwoord

Ik heb in al die jaren hier nog nooit zoveel gelijk gekregen van je Gerd en dat in één reactie .. B) Maar ik waardeer dat zeer hoor!
Ik heb gezocht naar woorden om te beschrijven wat ik nu "typisch steltloper-achtig" vind en laat ik dat nou hier lezen: "Ergens, in de lengte of in de diepte, 'draagt' een roep van een stelt toch veel verder..". Werkelijk Gerd, ik had dat niet beter kunen omschrijven, bedankt!  :angel:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'