Weet niet meer hoe ik tot Periphyllus acericola kwam.. Kan het kloppen? => Ja

Gestart door Josee, januari 06, 2022, 16:18:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

NIA geeft geen uitsluitsel, vond het een aandoenlijke samenscholing :) Leuk om te weten wat ik zag.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173764014/.
7 Periphyllus acericola
datum: 2019-06-01
locatie: Ter Apel - Ter Apelerbossen - Kloosterbos (GR)

foto's:


Naast 7 alaten ca. 500 nimfjes
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Zou ik er ook van maken Josée: donker vleugelstigma, de dwarsbanden op het achterlijf smal gescheiden en de achterschenen geheel licht van kleur.
https://influentialpoints.com/Gallery/Aphids_on_maple_and_sycamore_Acer_in_Britain.htm#Periphyllus_acericola
Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

Wat leuk Henk, dankjewel. Haartjes op de antennes... tja die kreeg ik niet in beeld  ;D. Dank voor de link met schitterende plaatjes. Ze voeden mijn verlangen naar de lente! Ik hoop ooit een keer getuige te zijn van het baren van zo'n nimfje en het dan ook nog vast te leggen.

Het jaar is nog jong genoeg voor de allerbeste wensen, bij deze, veel moois gewenst en blijf gezond!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

Plantenluizen boeien me en toch merk ik dat als soorten weinig tot niet worden gevalideerd het mijn motivatie om ze in te voeren ongunstig beïnvloed. Zijn er hier wel validatoren actief op dit gebied?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

jck

Het korte antwoord is JA maar het ligt waarschijnlijk ingewikkelder.

Ik zeg JA omdat een validator op een waarneming van mij reageerde (vorig jaar) en zijn naam ken ik dus wel. Het kan zijn dat er meerdere zijn. Als je de lijst van validatoren van Wantsen, Cicaden en Plantenluizen bekijkt, staan er 21 namen op maar er is geen onderverdeling in Wantsen validator, Cicaden validator en Plantenluis validator. Als je de forumberichten regelmatig leest, krijg je iets meer idee over wie doet wat maar ik kan je niet vertellen hoeveel validatoren dat zijn.

ACTIEF is ook een rekbaar begrip. De validatoren zijn allemaal vrijwilligers en je kan niemand kwalijk nemen als hij/zij niet heel "actief" is.

Ik denk niet dat er zoveel mensen zijn die bladluizen zorgvuldig vastleggen en dat is erg jammer. Meer gegevens zijn altijd welkom. Voer ze maar in, zou ik zeggen.

James

Josee

Hallo James ten tweede male :) Ik neem vanzelf helemaal niemand iets kwalijk! Steeds weer blij met ieder ontvangen commentaar dan wel een  :right:-tje

Je hebt gelijk, de luisjes zijn het waard om in beeld te blijven. Dank voor je positieve inbreng  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Met alle updates was de foto van deze wn hier verdwenen, dat heb ik hersteld. Ik blijf onder de indruk van het werk dat validatoren verzetten, maar vraag me wel af of bij de enorme hoeveelheden waarnemingen in het hier en nu  wn van langer geleden ooit nog zullen worden beoordeeld?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers