ADVIES AUB: smartphone met beste camera qua licht,scherpte,kleuren,zoom,macro?

Gestart door Chrissie6d, januari 02, 2023, 20:42:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chrissie6d

Soms zie ik mooie natuurfoto's, zelfs van vogels in de vlucht, die met een smartphone camera zouden gemaakt zijn. Als ik dan vraag naar het merk, is het vaak iPhone. Maar die zijn zo duur én dan lees ik "professionele" reviews die andere kanten van de smartphone afkraken (héél slechte wifi ontvangst, traag, weinig werkgeheugen, batterijen rap leeg, enz...). Die heel slechte wifi ontvangst heb ik zelf ook nog gemerkt: ik had met mijn vorige (ben merknaam vergeten, anders kocht ik weer 1...  :'( ) een héél goeie wifi-ontvangst, ttz: ik geraakte direct op de wifi van een hotel, een vriend met een redelijk nieuwe iPhone geraakte er nooit op behalve als hij tegen de "toog" van de receptie ging staan.  :rolleyes:  Een vriendin die een oudere iPhone bijhad geraakte er vaker op dan hij (maar nooit in de kamer, bar, aan 't zwembad & op 't strand), maar was ook ferm gefrustreerd dat ik met mijn goedkope smartphone om het even waar in het hotel wifi had.
Ik heb nu een Moto g8 plus, de wifi-ontvangst is heel pover en de camera "trekt" op niks. Altijd veel te donker, veel te doffe kleuren, soms bijna geen kleuren, heel veel moeite om scherp te stellen, dan staat het beeld uiteindelijk scherp en wanneer je afdrukt is het toch weer wazig, zowel macro, standaard als zoom. Ik ben het zó beu. Nu loopt de batterij ook nog es veel te vlug leeg (zelfs als ik hem niet aangeraakt heb, alleen wat berichten ontvangen, moet hij na 12u-13u al opnieuw opgeladen worden; anders soms om de 6-7u!!!) => ik ben het BEU!😠
Heeft iemand een goeie android met goeie wifi-ontvangst en goeie camera qua licht, scherpte, kleuren zowel in macro, standaard als zoom?
DANKEWEL! Mijn beste wensen voor een gezellig, gezond, sociaal, vredig, solidair en schitterend 2023!
Christine.

Norman

Foto's van vogels gemaakt met een smartphone zullen waarschijnlijk gemaakt zijn dmv digiscoping.

Hetgeen wat je zoekt, vind je niet in een smartphone. Met name macro en zoom zijn beperkingen die niet oplosbaar zijn met een smartphone. Ook niet met een iPhone.

Ik heb zelf een Fairphone 4 en ben content met de camera en de telefoon an sich. Zou geen andere willen hebben. Ik heb wel een clip-on lensje erbij voor macrofoto's, maar dat zijn geen prijswinnende foto's, maar slechts doelmatig. Maar voor een circa 10 euro heb je een handig hulpmiddeltje.

Voor macro en tele fotografie heb je gewoon een fotocamera met de juiste lens nodig.
Voor macro zijn er goede compact camera's, voor tele kun je kijken naar sommige bridge camera's, al zul je voor vliegende vogels een goede telelens nodig hebben en/of goed licht en een portie geluk.

Voor ca 400 euro koop je een compactcamera met goede macrostand, voor ca 1000 euro koop je een goede bridge camera. Voor een DSLR met telelens, moeten de zakken beduidend dieper zijn.

Matthijs Molenaar

Citaat van: Norman op januari 03, 2023, 11:43:52 AMVoor ca 400 euro koop je een compactcamera met goede macrostand, voor ca 1000 euro koop je een goede bridge camera.

Ik heb zelf voor een poosje een compactcamera gedaan met een voorzetlens (Raynox DCR-250) er op, dan kon je macro- en vogelfoto's maken! Werkte best handig
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Chrissie6d

Citaat van: Norman op januari 03, 2023, 11:43:52 AMFoto's van vogels gemaakt met een smartphone zullen waarschijnlijk gemaakt zijn dmv digiscoping.

Hetgeen wat je zoekt, vind je niet in een smartphone. Met name macro en zoom zijn beperkingen die niet oplosbaar zijn met een smartphone. Ook niet met een iPhone.

Ik heb zelf een Fairphone 4 en ben content met de camera en de telefoon an sich. Zou geen andere willen hebben. Ik heb wel een clip-on lensje erbij voor macrofoto's, maar dat zijn geen prijswinnende foto's, maar slechts doelmatig. Maar voor een circa 10 euro heb je een handig hulpmiddeltje.

Voor macro en tele fotografie heb je gewoon een fotocamera met de juiste lens nodig.
Voor macro zijn er goede compact camera's, voor tele kun je kijken naar sommige bridge camera's, al zul je voor vliegende vogels een goede telelens nodig hebben en/of goed licht en een portie geluk.

Voor ca 400 euro koop je een compactcamera met goede macrostand, voor ca 1000 euro koop je een goede bridge camera. Voor een DSLR met telelens, moeten de zakken beduidend dieper zijn.

Dank u wel!
Ik was vergeten dat ik mezelf ooit beloofde om een volgende keer een Fairphone te kopen. Dat moet ik es uitvogelen, ik ben geen tegengekomen toen ik onlangs keek op vandenborre.be (waar ik eerst online kijk en dan naar hun winkel ga om toch nog hun mening te horen over mijn voorkeuren).
'k Wist niet dat zo'n clip-lensje al vanaf +- € 10 kon! Dank voor deze extra tip.

Vorig jaar heb ik me nog maar een nieuwe kleine camera aangeschaft: Canon PowerShot SX740 HS; de 40x optische zoom overtuigde mij deze te kopen nadat mijn Sony DSC-HX60 (met 30x optische zoom) een keer teveel uit mijn handen gevallen was. Ik dacht dat ik een nog betere camera zou hebben, helaas: ik heb heimwee naar mijn oude Sony. Vroeger had ik een grote camera met 3 lenzen (breedhoek, "gewone": was dat 28?, en zoom tot 220), maar da's teveel gesleur geworden, ik heb intussen een stok nodig om te stappen, mijn handen zijn ook niet meer oké -> het werd te moeilijk om de lenzen te wisselen -> lenzen maakten contact met de grond
Mijn camera neem ik alleen mee op reis. Een goeie camera op een smartphone zou heel handig zijn omdat ik eindelijk geleerd heb om die altijd bij te hebben 🤭 (dank zij een goeie cover kunnen ze er meestal tegen om gemiddeld 2x/dag tegen de grond te knallen).

Chrissie6d

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 03, 2023, 11:52:57 AM
Citaat van: Norman op januari 03, 2023, 11:43:52 AMVoor ca 400 euro koop je een compactcamera met goede macrostand, voor ca 1000 euro koop je een goede bridge camera.

Ik heb zelf voor een poosje een compactcamera gedaan met een voorzetlens (Raynox DCR-250) er op, dan kon je macro- en vogelfoto's maken! Werkte best handig

👍

Chrissie6d

Citaat van: Norman op januari 03, 2023, 11:43:52 AMIk heb zelf een Fairphone 4 en ben content met de camera en de telefoon an sich. Zou geen andere willen hebben. Ik heb wel een clip-on lensje erbij voor macrofoto's, maar dat zijn geen prijswinnende foto's, maar slechts doelmatig. Maar voor een circa 10 euro heb je een handig hulpmiddeltje.

Toen ik een recensie filmpje op YouTube bekeek (van een Nederlander met een vet accent, ik had ondertitels nodig om hem te begrijpen 🤣 ), hoorde/las ik iets over een google pixel camera. Nog nooit van gehoord. Vond de app niet in de play store. Gezocht op 't internet, weer op YouTube meer over gevonden, zijn eigenlijk de camera apps die op de Google smartphones staan, maar die apps werden door ontwikkelaars bewerkt zodat je die versies op "om het even welke" android kan installeren. Wat opgezocht over veiligheid enz. Gezocht naar de juist versie voor mijn Moto 8g plus, gevonden, maar dan eerst appje moeten installeren om te zien of mijn gsm echt wel zo'n camera app kon gebruiken, het was oké, dus app geïnstalleerd en toestemmingen verleend. Beetje tijd ingekropen... Wat foto's getrokken in mijn zwak verlichte hoek, oa van mijn scherm: van mijn moto-camera waren sommige delen gewoon wit door het licht v mijn scherm, van de google pixel camera kon je heel mooi lezen wat er in die felle vlakken stond), van een cd die verder op een kast lag: beide niet scherp genoeg, maar van die google pixel camera was de belichting veel beter en veel realistischer van kleur; van mijn moto-camera was het zoals gewoonlijk veel te donker en bruinig van kleur.
Ingezoomd op een voorschrift voor nieuwe brillenglazen dat op mijn salontafeltje ligt: beide niet scherp in dit zwakke licht, maar dat van de google pixel camera wel iéts scherper en vooral: licht en kleur kloppen, van mijn moto-camera weer te donker en bruin.
Mijn gsm op +- 6 cm van mijn klavier gehouden en ingezoomd op de toets F, het verste wat mijn moto-camera kan is met grote delen van de omliggende letters erbij, het duurde heel lang eer het scherpgesteld was, paar maal afgedrukt en toen versprong het weer naar onscherp, 3de keer goeie keer, resultaat toch niet helemaal scherp en ipv grijze toetsen zijn ze geel-grijs. Van de google pixel app: Ik kon vanop dezelfde hoogte inzoomen op de F en slechts randjes van omliggende toetsenerbij. Perfect scherp en perfect qua licht en kleur.
Wauw, morgen proberen te testen in de klaarte. Het lijkt veelbelovend! :duim:

Dan nog zoeken of ik de wifi-ontvangst misschien zou kunnen verbeteren... 🤞🏻