Blaasjes op blad ruwe berk: Taphrina carnea of Anisostephus betulinus? (AT)

Gestart door Rayan Majoor, januari 02, 2022, 16:06:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/231439510/.
1 Taphrina spec. gal, parasiterend, veldwaarneming
datum: 2021-07-25
locatie: Austria - Kaunertal (AT)

foto's:



Via www.bladmineerders.nl kom ik uit op Taphrina carnea. Deze soort lijkt nog niet op observation.org te bestaan. Maar ik ben ook niet zeker van de determinatie, dus ik vraag het eerst hier na.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck


Rayan Majoor

Ik had verwacht daar, op basis van de Nederlands naam berkenbladhaargalmug, iets van beharing te zien, maar ik zie nu dat dat niet per se het geval is. Wel valt me op dat de vervorming van de bladschijf in dit geval veel heftiger is dan wat ik op andere foto's terug zie, dus ik ben er niet zeker van dat het inderdaad die soort is, maar ik vind het een goede optie :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Dat lijkt er wel op ja, zelfs al lijken de gallen over het algemeen iets kleiner (en waarom staat er op de soortpagina in de beschrijving dat de gallen op zachte berk worden gevormd? Ik zie ook waarnemingen op ruwe berk en dit staat op bladmineerders.nl ook vermeld).
Hoe dan ook, hij staat als Anisostephus betulinus, we gaan zien of ie goedgekeurd wordt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl