Sluipwesp met driehoekige stekel op achterscheen (AT) => Helconidea dentator

Gestart door Rayan Majoor, januari 01, 2022, 11:03:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/231321311/.
1 Sluipwesp onbekend - Ichneumonidae indet. imago, gezien
datum: 2021-07-25
locatie: Austria - Kaunertal (AT)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

groeten,
Paul

Rayan Majoor

Dat lijkt er heel erg op! Als ik tijd heb ga ik eens kijken of ik een determinatiesleutel kan vinden, maar in ieder geval al fijn om een genus te hebben :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Een extra determinatiesleutel is altijd welkom: mocht ie nu geen naam bieden, dan weet ik in het vervolg wat ik op de foto moet proberen te krijgen en lukt het dan misschien wel :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

groeten,
Paul

Rayan Majoor

Bedankt!

Ik heb het even zitten bestuderen. Inderdaad niet makkelijk, ik zit een beetje met het trio appendiculatum, quercinum en styx. Ik vermoed echter dat het O. styx is, met de volgende beredenering (helaas is het mesosoma in mijn foto's niet echt te beoordelen, net als de eerste achterlijfsegmenten):
de kop lijkt niet heel dicht en diep gepuncteerd te zijn (zie foto 1 in dit bericht)
de tibia en femur van de achterpoot lijken me dichtbehaard maar zonder echt duidelijke, langere setae (zie foto's 2-4)
de flagellomeren zijn relatief lang en smal (zie foto 1, dit wijst erop dat het niet quercinum is)
ook wordt er gezegd dat bij styx de middelste tarsale segmenten wat smaller zijn, maar daar hebben ze geen goed beeldmateriaal van dus dat is lastig te zien
Ik heb ook geprobeerd de relatieve lengte van het propodeum in te schatten (vergelijk relatieve posities van aanhechting achterste pootpaar, positie van vleugelinplant op het borststuk en nek). Als ik daar echter op de foto's in de pdf kijk lijkt appendiculatum juist een relatief kortere afstand tussen vleugelinplant en inplant van achterste poten te hebben dan styx (en daarin lijkt mijn exemplaar hier meer op appendiculatum), terwijl het propodeum bij appendiculatum juist langer zou moeten zijn...

Verder kan ik nog zeggen dat er op de locatie geen eiken groeiden (dus dat maakt quercinum ook zeer onwaarschijnlijk) en veel populier (wat weer de determinatie als styx support).
Als ik verder nog de foto's van appendiculatum en styx vergelijk, lijkt styx ook een relatief korte legboorschede en relatief lange flagellomeren te hebben. Al met al lijkt het dus meer naar O. styx te wijzen, maar O. appendiculatum zorgt er toch wel voor dat het een beetje twijfelachtig blijft
Mocht dit toch genoeg zijn om d'r op een waarschijnlijke O. styx te houden, dan moet deze soort wel even aangemaakt worden op observation.org (kan ik wel aanvragen als dat nodig zou zijn)

foto 1


foto's 2-4


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

ik durf het niet te zeggen, het zijn niet heel duidelijk harde kenmerken, maar kenmerken die beter werken in vergelijking tussen verschillende exemplaren. Je zou de auteur van het artikel kunnen mailen, misschien durft hij wel met wat meer zekerheid vanaf foto's te zeggen of O. styx kan kloppen.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Bedankt! Ik zal inderdaad eens navragen of hij nog wat feedback hierop kan geven :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Dat was nuttig: het blijkt een Braconidae te zijn uit het geslacht Helconidea. Op basis van 'REVISION OF THE EUROPEAN HELCONINI (HYMENOPTERA:
BRACONIDAE: HELCONINAE)' van Kees van Achterberg kom ik er dan op uit dat het Helconidea dentator moet zijn :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Oeps, dat was inderdaad erg nuttig! Ik was helemaal vergeten te kijken naar de vleugeladering of het uberhaupt wel een ichneumonidae was, ik had even niet aan deze groep van schildwespen gedacht.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Ik heb me ook al vaker laten misleiden door die grote schildwespen, maar alleen maar handig om weer even alert gemaakt te worden. In ieder geval bedankt voor de hulp want zonder jouw input was ik waarschijnlijk niet tot een determinatie gekomen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl