Comatricha nigra..?

Gestart door xJochemx, december 31, 2021, 17:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Kan iemand hier misschien zeggen of de soortnaam voor deze waarneming op zeker kan?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/231253015/.
1 Langstelig kroeskopje - Comatricha nigra vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-12-30
locatie: Beek (Ubbergen - Gld) - dorp (GE)

foto's:







Ik ben benieuwd!

Vriendelijke groeten, Jochem Kühnen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

lukasverboom

Het lijkt mij, als leek, eerder een Lamproderma omdat de rijpe nog een aaneengesloten peridium hebben. Ik heb zelf Comatricha nigra alleen aan op rottend hout gezien, dit lijkt een blaadje?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

xJochemx

Ik trof deze aan op een oud stuk coniferen-hout. Ligt al een tijd op de grond in de tuin, in een beginnend stadium van ontbinding inmiddels.
Overigens zijn de rijpe echt nog maar net rijp. Het gaat snel.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Marian Jagers

#3
De beste wensen voor 2022

Dag Jochem,
Je vondst was nog niet opgedroogd. Zekerheid geven bij slijmzwammen is vaak lastig. Voor de meeste vondsten heb je een mic. en literatuur nodig om de soortnaam te bepalen.

Inmiddels zullen de vruchtlichamen opgedroogd zijn (doffer bruin en korreliger).
Zijn alle vrl. vooral rond of rondachtig en naar boven iets smaller?
En wat is het formaat?





Groeten Marian

xJochemx

Beste Marian en Lukas, ook voor jullie de beste wensen voor 2022!

Inmiddels zijn de vruchtlichaampjes inderdaad verder opgedroogd en korrelig van uiterlijk, zie hierbij nog enkele foto's. De vruchtlichaampjes zijn mooi rond, ik zou niet zeggen dat ze naar boven iets smaller zijn. De bolletjes zijn klein, ongeveer 0.8 mm in doorsnede.
Ik heb ook een vruchtlichaampje op een objectglaasje gelegd en onder de microscoop bekeken. Er vallen sporen af die naast het vruchtlichaam liggen, daar heb ik ook een foto van gemaakt (de laatste is een verdere uitsnede van die ervoor).

Er is er met deze informatie misschien meer te zeggen over de soort? Of is er misschien nog iets wat ik moet bekijken/vastleggen?

Hartelijk dank voor de hulp!

Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Marian Jagers

Jochem, 
Aan de hand van je nieuwe foto's kan twijfelloos worden vastgesteld dat het inderdaad om een Comatricha gaat.
De sporendragende delen zijn rond tot rondachtig (rijp zijn langwerpige afwezig) en hoewel ik liever ook de lengte van de vrl. had geweten, is aan de hand van je foto's toch wel op te maken dat het om grote soort gaat uit dit geslacht. Dan kom je inderdaad uit bij C. nigra.

Gezien je ook enkele mic. foto's hebt toegevoegd. Heb je ervaring met microscopie?

Voor wat betreft de microscopie van de sporen. De sporen van slijmzwammen drogen vaak in, waardoor ze vervormen, zoals dit ook op jouw foto te zien is. Aan ingedroogde sporen kun je de maat niet aflezen en ook niet de ornamentatie en andere kleine details die aanwezig kunnen zijn. Je zult de sporen of langer in water moeten laten liggen (kan vrij lang duren) of je kunt een klein drupje zeepsop aan je flesje water toevoegen en dat voor je preparaat gebruiken. De sporen zwellen dan op.

De sporen op de foto ogen alsof ze met een kleinere vergroting zijn gemaakt. Wat is de hoogste vergroting op je mic en kun je ze meten?

Groeten Marian

xJochemx

Hoi Marian,

Hartelijk dank voor de informatie en tips!

Ik heb nog even gekeken, de vruchtlichaampjes zijn ongeveer 2,5 mm hoog (steel plus bolletje) in het rijpe stadium.

Mijn ervaring met microscopie is beperkt, ik kan geen afmetingen opnemen. Ik heb wel nog een foto gemaakt van de sporen in zeepwater. Dan zien ze er mooier uit inderdaad. Ik heb die foto nog aan de waarneming toegevoegd (voor het gemak: https://waarneming.nl/observation/231253015/).

Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Marian Jagers

Heb je 2,5 mm gemeten? C. nigra kan tot wel 8 mm hoog worden.
Groeten Marian

xJochemx

Hoi Marian,

Ja, met millimeter papier kwam ik niet veel hoger dan 3 mm. Als ik wat vruchtlichaampjes zou willen bewaren om nog eens te laten controleren, kan dat dan op alcohol, of beter in een ander medium?

Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Marian Jagers

Allemaal prima gedaan, Jochem.

Tja, het zal waarschijnlijk wel C. nigra zijn maar opsturen ter controle vanwege het kleine formaat is wellicht toch beter. Dan weten we het zeker.
Eenmaal droog kunnen slijmzwammen prima worden bewaard door een stukje van het substraat waar ze op groeien vast te plakken in een luciferdoosje. Jaren later zien ze er nog hetzelfde uit tenzij er beestjes aan hebben gevreten.

Als je wilt kun je je vondst opsturen naar Hans van Hooff, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,18045.0.html
Groeten Marian

xJochemx

Ik zal een stukje opsturen ter controle, dank je voor alle hulp Marian! :)

Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Bevestigd Comatricha nigra door Hans van Hooff. :)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Marian Jagers

Groeten Marian