Hallo allemaal,
Ik was even benieuwd naar jullie mening en inzichten. Ik heb anderhalf jaar terug de Sony 350mm lens gekocht voor het vogelspotten. Hierbij had ik via dit forum overlegd en ik moet wel bekennen dat ik er heel blij mee ben en dat het wel een goede koop is.
Nu wilde ik echter meer zoom en heb ik de Sony extender gekocht, helaas pastte die niet op de lens. Het is niet geschikt voor de 350mm en ook niet qua lichtsterkte enzo blijkbaar. Wel erg jammer want ik wou zo graag meer zoom. Al die foto's die je in die tijdschriften en boeken ziet zijn allemaal met minimaal 500mm lenzen gemaakt.
Mijn eerste vraag is eigenlijk wat is qua zoom voor vogelspotten genoeg? 350 of 400 scheelt niet zoveel, is 400mm genoeg voor scherpe foto's of heb je eigenlijk meer nodig? Ik twijfel zelf nogal want voor 1 goede foto van een middelste zaagbek, een brilduiker of een roofvogel kan ik hem niet echt dichtbij genoeg krijgen. Of moet ik gewoon meer tijd en geduld nemen of vanuit een vogelkijkhut misschien?
En ik had nog iets, zal dus te kijken welke lenzen dan wel zouden aansluiten hij de Sony extender 1,4X en dat zijn sommige wel hele dure lenzen. Maar er zit ook de volgende lens:
SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS
https://www.kamera-express.nl/sony-fe-200-600mm-f-5-6-6-3-g-oss-sel200600-12307725?channable=01a06a696400313233303737323570 Die lens kost bij kamera express 1799 euro en dan heb je 600mm zoom en blijkbaar ook betere lichtsterkte en de mogelijkheid om altijd nog extender toe te voegen ook.
Mijn 350mm lens was rond de 850 euro en de 1,4X teleconverter kost 550 euro, dan ben je in totaal ook 1400 euro kwijt en zou je minder zoom hebben enz. Als het zou kunnen.
Hoe kan het dan dat die 600mm lens procentueel zo goedkoop is en dat alles dan beter zou zijn met prestaties? Is dat dan zo'n goede lens of valt het misschien ook wel mee ten opzichte van de 350mm?
Hij is wel een stuk zwaarder met 2 kilo maar heeft alleen maar 5 sterren positieve reacties. In alles wat ze schrijven bij statistieken en reviews lijkt dit de ideale lens. Of lijkt zo'n ideaalbeeld mooier dan het is?
Ik dacht namelijk altijd dat als je qua zoom iets zou stijgen naar 400 of 500mm dat je gelijk duizenden euro's omhoog zou gaan, maar vind dit nog wel meevallen qua prijs voor wat je krijgt.
Ik zie mezelf nu voorlopig niet wisselen naar een andere lens, maar als als.. Was gewoon nieuwsgierig geworden.
Nog even iets, mijn 350mm lens heb ik anderhalf jaar terug gekocht voor 869 euro en volgens jullie is die aanschaf waardevast. Maar nu staat ie momenteel op kamera expres voor 649 euro. Daar schrok ik wel erg van dat die lens nu in anderhalf jaar meer dan 200 euro goedkoper is geworden. Is dat normaal of heb ik nu gewoon veel pech?
Bedankt voor een reactie
Met vriendelijke groet,
Martijn de Boer