Stigmella aurella ?

Gestart door Floppy, februari 22, 2006, 22:11:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze mineergang zag ik op 4 februari op een braamblad (Nollebos, Vlissingen).
Ik denk aan de nachtvlinder Stigmella aurella. :rolleyes:
Wie ?


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Ik heb er zelf ook zo eentje gezien, een dag eerder in mijn piepkleine stukje bos. Ik heb de foto voorgelegd aan Willem Ellis van de beroemde site:
http://www.bladmineerders.nl

Ik citeer zijn antwoord:
"
Beste Hans

Het is een oude mijn van Stigmella splendidissimella of aurella. Dat hij oud is kun je zien aan het feit dat er geen frass meer te zien is: er is zo vaak water in de mijn terechtgekomen dat dit helemaal uitgelopen is. Ook de rode kleur is een beetje een indicatie van ouderdom. Feitelijk is die roodverkleuring een wondreactie, maar die komt maar langzaam op gang.
   Welke van de twee, dat is niet voor 100% zeker te zeggen; volgens mensen die veel kweken zit er heel veel overlap in de vorm van de mijn. S. aurella lijkt me toch het waarschijnlijkst, deel vanwege de vorm (zoals je zelf al schreef is er geen oversnijding) en ook de datum. S. aurella gaat de hele winter door, zij het op een laag pitje, terwijl splendididissimella een echte diapause kent.

"

Dus helaas is deze niet tot op de soort te determineren. Ik ben er daarbij vanuit gegaan dat je de mijn gezien hebt in een bramenblad :P.

Hieronder ter vergelijking mijn foto (maar er zaten meer aangetaste bladeren in de buurt). Ik ben dus bang dat we nooit zekerheid krijgen over de soort. Klotenatuur, of moet dat zijn klotennatuur in de nieuwe spelling? Klotespelling!

Groetjes,

Hans


 
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Kijk, zo kom ik tenminste verder.
Gelet op het antwoord van Willem Ellis plaats ik 'm voorlopig maar als Stigmella aurella (met vraagteken) + bij bijzonderheden dat het evt. ook een Stigmella splendidissimella kan zijn.
Hartelijk dank ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Ik zal die van mij eraan toevoegen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Gut, ik ben geen admin meer. Nu kan ik kennelijk geen vlindersoorten meer toevoegen. De zin daarvan ontgaat mij. Er zijn nog zoveel onbenoemde micro's, dat ik denk dat je soorten moet kunnen toevoegen net als bij geleedpotigen en zo. Misschien kan een admin Stigmella aurella toevoegen?

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

matthijsbroere

Hallo Hans,

Hij staat erbij.
Matthijs Broere

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

#7
Hans,

Wat dacht je van deze (zag ik vandaag op braamblad in De Manteling, een duinbos bij Oostkapelle, Zeealnd). Zou dit dan evt. een Stigmella splendidissimella zijn? :rolleyes:


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Het zou kunnen. Het enige verschil dat ik zie is dat hier sprake is van een gelijkvloerse kruising. Maar je kunt het gerust vragen aan Willem Ellis. Ik weet wel dat in dit opzicht bramenbladeren tot de lastigste behoren....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia


Elachista

CiteerZou dit dan evt. een Stigmella splendidissimella zijn? :rolleyes:
Kan ik in meegaan  :)

Tymo
Groet,
Tymo

Floppy

Ik heb de fotos gezonden aan Willem Ellis. Naar zijn inschatting betreft het hier toch een Stigmella aurella. Een enkele "gelijkvloerse kruising" is minder typerend voor de Stigmella splendidissimella; die vertoont vaak een warboel van kruisingen.
Ik houd het dus ook hier toch maar op een Stigmella aurella.
Allen dank voor het enthousiaste meedenken !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

irene

Goede middag tuin/en natuurvrienden.


Deze week ben ik begonnen met het oppotten van mijn fuchsia stekjes die ik in het najaar gestekt heb.

Ik had al langer gezien dat er wat aan het blad gegeten werd,maar tot mijn verbazing kwam ik 6 van die grote rupsen tegen.

Heb ze verzameld en er een foto van gemaakt.


irene

weet misschien van welke vlinder deze afkomstig is

Elachista

Leuk dat je zoveel in één keer vind!

Het is Noctua comes, in het nederlands de 'volgeling'.
De rupsen leven van heel veel planten, veel kruidachtigen (nu zie ik ze wel eten van madeliefjes en paardebloembladeren) en ook wel bomen.
Ze (rupsen) overwinteren, en dus kun je veel van deze exemplaren in het voorjaar tegenkomen. Die van jou zitten in het laatste rupsenstadium, dus zullen spoedig gaan verpoppen; wat ze doen in de grond.

Tymo
Groet,
Tymo

irene

Tymo,Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik heb de rupsen in een glazen bak gezet met wat fuchsia takken,kan ik die daar inlaten zitten tot dat ze verpopt zijn ,of moet daar aarde in liggen voor in te kruipen.Ik vind het leuk omdat een keertje uit te proberen.Dit heb ik al verschillende keren gedaan met de koninginnepage,kan ik hem vandichtbij bewonderen en laat ik ze weer buiten vliegen.

Irene  Roosendaal

Elachista

#16
Irene,

Dat moet prima lukken, laagje (3 cm) potgrond onder in de bak en zorg af en toe voor wat vochtigheid zodat ze niet uitdrogen.
Meestal komen ze dan rond juni uit de grond.

Tymo
Groet,
Tymo