Grijzige bolletjes op levend blad van smalle weegbree (DE)

Gestart door Rayan Majoor, december 24, 2021, 16:13:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/230990914/.
50 Spilopodia nervisequa veldwaarneming
datum: 2021-07-23
locatie: BRD - ME Langenfeld (DE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rayan Majoor

Niet zoals ik het ken, maar een betere optie zou ik tot nu toe ook niet hebben :-\
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op december 29, 2021, 19:10:00 PMUitwerpselen van bladluis of slakje of zoiets?

Nog even een toelichting:
- De 'bolletjes' liggen los op het blad.
- Op de plek van de 'bolletjes' is duidelijke aan het blad 'geknabbeld'.

Dan liggen uitwerpselen voor de hand. Verder geen idee van welke soort/groep...
Met vriendelijke groet, Rob

M.Vullings

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Tja, voor de hoeveelheid 'uitwerpselen' vind ik de schade aan het blad wel aan de kleine kant (maar ik sluit het niet uit). Hoe los ze op het blad liggen weet ik niet, vruchtlichamen van schimmels kunnen echt heel lokaal aan het substraat aangehecht zijn. Daarom vind ik slijmzwam inderdaad ook geen slechte suggestie (de bolletjes kijken hier en daar ook wel opengescheurd te zijn). En als het geen vruchtlichamen zijn, dan denk ik dat er alsnog wel iets van een schimmel op zit.

Maar hoewel ik het nog steeds interessant vind en zeker benieuwd ben naar verdere gedachtes, lijkt het me niet waarschijnlijk dat we echt nog een soort hieraan kunnen toeschrijven
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rmorsink

Ik zit ook te denken aan een slijmzwam.

Vriendelijke groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/