Invoerscherm versie 3.0

Gestart door hiskodevries, december 06, 2021, 16:24:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: Rutger Barendse op december 14, 2021, 09:18:51 AM
Dus: bl(spatie)ze  geeft Blauwe zegge in plaats van nu: we(spatie)ze  geeft Blauwe zegge.

Beter uitgelegd:
Eerste letters eerste deel (spatie) eerste letters tweede deel geeft een resultaat.  Zo is het al in Obsmapp.

Groot voorstander hiervan, maar niet alleen op eerste letter van het woord... elk voorkomen van een combinatie binnen de naam graag... ik zoek al jaar en dag in ObsMapp naar "utd" voor "houtduif" en "lzw" voor "knobbelzwaan" en "[spatie]b[spatie]" voor "grote bonte specht" (waarom deze ogenschijnlijk willekeurige middelste letters? omdat als je alleen vogels weergeeft bij deze lettercombinaties zo goed als alleen de gewenste naam tevoorschijn komt. voor vogels kun je dan bijna altijd met 3 tekens af... als je meer soortgroepen toevoegt zul je misschien meer letters moeten gebruiken)...

Maar samengevat dus inderdaad groot voorstander van de mogelijkheid om te zoeken zoals dat momenteel ook in ObsMapp mogelijk is.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Daar is iedereen het wel over eens, maar dat heeft nog niet geleid tot een werkbare oplossing
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

De volgende aanpassingen zijn gedaan
- de geuploade afbeelding echt verwijderen
- geen groen vinkje meer voor de lijst met ingevoerd waarnemingen
- Als NIA meld dat de waarneming op onzeker wordt gezet dit dan ook echt doen
- Bij selectie van een andere taal gelijk het scherm opnieuw bouwen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Hoek

Is er ook al iets gedaan aan dat uitzoomen na het zetten van de pointer? Dit is echt super hinderlijk en ik kan de functie van dit verschijnsel ook niet bevatten. Ook is er nogsteeds niks gedaan aan het feit dat je geen onzekere voorspellingen ziet als NIA zeker is. Ik (en ik neem aan andere waarnemers ook) vinden het fijn, ook als NIA zeker is, om toch even na te gaan wat 'ie anders nogmeer zegt. Ik heb ooit een foto ingevoerd van een steenloper, waarbij NIA 100% zeker wist dat het een Middelste bonte specht was. Bij de onzekere voorspellingen stond wel de steenloper als optie. Ik denk dat het voor een leek die niet weet wat een steenloper is, maar wel meer wil leren over vogels, nog hinderlijker zou zijn.
met vriendelijke groet, Jeroen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Hoek

Ja dat weet ik, Hisko. En mijn verbeter-tips zijn ook voor het nieuwe invoerscherm van dit topic bedoeld.
met vriendelijke groet, Jeroen

Daandrukker

Citaat van: Jeroen Hoek op december 21, 2021, 22:10:40 PM
Is er ook al iets gedaan aan dat uitzoomen na het zetten van de pointer?

Ik heb hier, nu ik voor het eerst dit test, geen last van. Ik weet niet of het aangepast is in de tussentijd of dat het aan iets anders ligt.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoƶrdinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Nee daar is niets aan gewijzigd vandaar mijn vorige vraag
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Ik heb net geprobeerd een flink aantal waarnemingen uit een oud notitieboekje in te voeren. Conclusie: ontzettend irritant.

Hier mijn notities:
Notities nieuw invoerscherm:

-   Blijft raar dat je niet direct alle opties krijgt (" toon alle opties"  ipv " toon minder opties")
-   Prettig dat je op alle locals kan invoeren via 1 invoerscherm
-   Jammer dat je moet klikken op bewaar en dat je niet gewoon de entertoets kan gebruiken (enter zorgt om onbegrijpelijke reden voor het openen van je fotobrowser)
-   Datum kiezen werkt prettig
-   Spatie in de soortnaam werkt vaak niet. Je moet hem dubbel aanslaan. Bijzonder irritant
-   Het zou fijn zijn als de laatstgekozen soort bovenaan komt te staan, zeker omdat je uit alle soorten van alle soortgroepen moet kiezen
-   Je kunt wat je getypt hebt niet meer aanpassen door de muis te verplaatsen naar de plek waar je wil aanpassen
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoƶrdinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Michiel en Milka

Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2021, 10:27:54 AM
1 Bij het intypen van een soortnaam moet je bij soorten met twee woorden twee keer op een spatie drukken tussen de woorden. Ik probeerde Blauwe zegge. Bij 'Blauwe-spatie' krijg ik een keuzelijst, maar als ik dan zegge intyp komt er blauwezegge te staan. Ik moet dus tweemaal een spatie intypen om Blauwe zegge in te kunnen typen. Ik wil natuurlijk maar 1 spatie intypen.
[...]
Ook bij handmatig selecteren van een locatie moet je twee keer op de spatiebalk drukken om een tweede woord te typen.
Bij keuze van een eigen Nederlandse gebruikerslocatie wordt een locatie in Belgiƫ gekozen. En bij een andere gebruikerslocatie gebeurt er niets.
Ook bij keuze locatie: soms verschijnt de keuzelijst boven het invoerveld en verdwijnt dan achter de kaart.
Wat niet consequent gebeurt: als ik een locatie kies, verspringt de kaart eerst naar die locatie. Als ik dan de locatie wijzig, verschuift de kaart niet mee. Maar als ik zelf met de kaart schuif is wel de nieuwe locatie geselecteerd.
Wat ik heel onhandig vind, dat als ik na invoer van de tijd met <tab> naar het veld voor de soortnaam spring, ik niet meteen een soortnaam kan typen. Je moet dan eerst op enter drukken. Dat is in het huidige invoerscherm ook zo, en ik kan daar niet aan wennen. De cursor staat dan namelijk wel te knipperen in dat vak, maar je kunt er niets mee.
Groet, Michiel