Hoofdmenu

Veldspitsmuis ?

Gestart door eukendei3, januari 08, 2022, 20:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

eukendei3

Een vrijwel onmogelijke opgave ben ik bang; toch een poging tot determinatie met jullie vriendelijke hulp.

Ik heb een cameraval ontworpen specifiek voor Wezel en Hermelijn die inderdaad zo nu en dan kunnen worden vastgelegd. Er staan echter meestal talloze opnames van Gewone Bosmuis op de geheugenkaart en zo nu en dan een Rosse Woelmuis of Bosspitsmuis (spec).
Deze laatste heeft vaak op de flank een donker puntje in de vacht wat bij deze vermoedelijke Veldspitsmuis ontbreekt. Ook is de scheiding tussen boven en onderkleuring is behoorlijk scherper dan bij Bosspitsmuis (spec). Ook lijkt de donkere kleuring op de voorpoot duidelijker door te lopen zoals bij Verldspitsmuis.
Dat zijn drie redenen waarom ik hoopvol aan Veldspitsmuis denk hoewel deze enige foto natuurlijk waardeloos is; het diertje zit volledig links slechts half in beeld..

Is er iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

Veldspitsmuis is in deze omgeving wel vastgesteld trouwens (voornamelijk uit braakbal onderzoek Kerkuilen), voor mij zou het een nieuwe soort betekenen,

heel veel dank alvast!

Leon

Rob Koelman

#1
De kop ontbreekt op de foto. De staart lijkt gelijkmatig van dikte. Dat pleit TEGEN een wittandspitsmuis (huis- en veldspitsmuis), die hebben namelijk een staart met een langgerekt driehoekige vorm. Met alleen deze foto dus geen enkele reden om aan veldspitsmuis te denken. Kandidaten zijn dan eerder één van de bosspitsmuizen of dwergspitsmuis.

Welke regio overigens?
Met vriendelijke groet, Rob

eukendei3

Dank hiervoor Rob!

Hopelijk tref ik de soort ooit eens.

De regio betreft Noord Oost Twente, natura 2000 gebied tegen de Duitse grens boven Vasse en Oormarsum.

hartelijke groet, Leon