De soortherkenner en kortschildkevers

Gestart door Axel de F, december 20, 2021, 09:42:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Axel de F

Ik vraag me af waarom de soortherkenner een aantal grote groepen kortschildkevers, Staphylinidae, niet herkend.
Suggesties van de soortherkenner slaan vaak kant noch wal, wat mij lijkt te komen doordat er te weinig taxa bij het afstellen van de soortherkenner worden gebruikt.

Kortschildkever onbekend, Paederus spec, Stenus spec, Tachyporus spec horen bijvoorbeeld wel tot de taxa die ik soms gesuggereerd zou willen krijgen.
Daar zijn ruim voldoende goede waarnemingen van.

bas.drost96

Helaas worden bij kevers verzamelsoorten (zoals Genus spec.) in principe niet goedgekeurd, waardoor deze niet in de referentiedatabase komen voor de soortherkenner. Als er ook genoeg goedgekeurde waarnemingen op genus- of verzamelsoortniveau komen, dan zal de soortherkenner er vast beter mee overweg kunnen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Axel de F

Duidelijk Bas,

Ik denk dat er in het geval van Staphylinidae wel zoveel waarnemingen op familie- en genusniveau blijven steken dat het wel gepast is wanneer daar meer goedkeuringen van komen. [Andere kevergeslachten waarbij dat gebeurd is zijn Amara, Altica en Lagria]

Alhoewel het natuurlijk nog beter zou zijn als een kortschildkever-expert zou opstaan, op soortniveau goedkeurt, en de obs-herkenningssoftware een sprong voorwaarts kan doen.

lukasverboom

Citaat van: Axel de F op december 20, 2021, 11:21:08 AM
Alhoewel het natuurlijk nog beter zou zijn als een kortschildkever-expert zou opstaan, op soortniveau goedkeurt, en de obs-herkenningssoftware een sprong voorwaarts kan doen.

Ook experts kunnen denk ik bijna niks determineren vanaf de foto's die nu binnenkomen, daar wil je ze eigenlijk niet mee lastigvallen
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Axel de F

Een kenner kan best veel goedkeuren op spec-niveau met maar weinig inspanning, bijvoorbeeld voor Paederus spec, Stenus spec, Tachyporus spec.

Diepgaander kan misschien met
https://sites.google.com/site/mikesinsectkeys/Home/keys-to-coleoptera/staphylinidae.

Jaap Winkelman

Citaat van: bas.drost96 op december 20, 2021, 09:48:25 AM
Als er ook genoeg goedgekeurde waarnemingen op genus- of verzamelsoortniveau komen, dan zal de soortherkenner er vast beter mee overweg kunnen.

Volgens mij werkt NIA alleen op soortniveau, en stelt nooit een naam van een genus- of verzamelsoort voor.

Bij de 1000 soorten in zo'n 250 genera bij Staphylinidae, helpt het de waarnemer wellicht om een foto per algemene genera toe te voegen in het overzicht https://waarneming.nl/taxa/1501/

Axel de F

NIA kan ook voorstellen doen op genusniveau, familieniveau of complex van gelijkende soorten.

De Chironomidae, Dansmuggen, worden bijvoorbeeld vaak op familieniveau herkend.
Het is ook een erg grote familie en zeer uiteenlopende soorten belanden met vrijwel 100% overtuigingskracht onder het label van de familienaam.
[De studie van imago's van deze familie ligt ver achter op die van de larven]

Bij Carabidae, loopkevers, is een genus-voorstel heel gebruikelijk. Onderfamilie of genus bepalen is vaak een prima tussenstap of eindstap.


Henk Soepenberg

Citaat van: Axel de F op december 22, 2021, 12:18:23 PM
De Chironomidae, Dansmuggen, worden bijvoorbeeld vaak op familieniveau herkend.

Met een (flink) aantal foto's van 'kortschildkever onbekend' (van Mario Renden bijvoorbeeld) in de NIA database zou een kortschild ook wel als kortschild herkend worden, neem ik aan. Suggesties raken nu inderdaad vaak kant noch wal.
Vriendelijke groeten,
Henk