Badhamia spec.

Gestart door karinarie, december 19, 2021, 16:34:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230781235/.
1 Badhamia spec. vruchtlichaam, microscopisch onderzocht
datum: 2021-12-13
locatie: Wassenaar - Voorlinden e.o. (ZH)

foto's:


























Diameter vruchtlichamen 1 a 2.2 mm. Vruchtlichamen eerst zwart en glad , uiteindelijk grijs en enigszins iriserend en rimpelig oppervlak . De sporen zijn aaneen geklit tot klompjes , bij druk van het dekglas laten deze makkelijk los . Ze zijn grof wrattig ( lijken zelfs gestekeld ) over het gehele oppervlak . ( niet zoals bij soorten die ook sporenklompjes vormen , waarbij de sporen voor een deel kleinere wratjes hebben of glad zijn . ) , de vorm van de spore is soms enigszins driehoekig . Diameter 12.2 - 15 micron . De microscopische kenmerken komen het meest in de richting van Badhamia utricularis , maar de macroscopische kenmerken niet ( vruchtlichamen ongesteeld . )

Marian Jagers

Hallo Arie,

Je vondst doet mij het meest denken aan B. foliicola waarvan bekend is dat het peridium weinig kalk bevat.
Overigens kan bij soorten waarvan het peridium doorgaans wel veel kalk bevat de kalk soms door natuurlijke omstandigheden (te koud, te vochtig) te weinig worden afgezet.

Sleutelend met Les Myxomycetes zijn de sporen aan de kleine kant voor deze soort. Volgens die Myxomyceten Deutschlands past de sporenmaat wel.
De laatste foto's van het capillitium laten stukjes capillitium zien die kunnen passen bij deze soort. Het losjes in klompjes zitten van de sporen wordt hierin ook vermeld. Maar ja, determineren van foto's?
Wellicht kun je Hans van Hooff voor de zekerheid nog een mailtje sturen of hij het met deze naam eens kan zijn.

Tot hoever kun jij vergroten? Is wel erg mooi. Op enkele mic foto's zijn gesepteerde hyfen te zien. Slijmzwammen hebben geen septen.
Die zullen van een schimmel zijn.

Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
B. foliicola lijkt me geen logische kandidaat . De vruchtlichamen van deze soort zijn veel kleiner , de sporen zijn kleiner en hebben kleinere wratjes en het substraat is anders .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Ok. Dan kun je waarschijnijk beter Hans van Hooff om hulp vragen.
Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
Ik heb er inmiddels een zekere Badhamia capsulifera van gemaakt .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Maar die soort is groter, normaal grijzer (meer kalk bevattend) en vormt duidelijke sporenklompen wat je terug ziet aan de losgekomen sporen.

Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
In Die Myxomyceten Deutschlands : sporocarpiƫn 0.4 - 1.2 mm. Im durchmesser . Mijn metingen : de grotere vruchtlichamen 1- 2.2 mm. , dus zelfs iets groter . Op de macrofoto's zijn heel mooi de duidelijke sporenklompjes zichtbaar . De sporengrootte past ook perfect bij deze soort : 12.2 - 15 micron ( Die Myxomyveten Deutschlands ( 11 ) 13 - 15 micron ) .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Hallo Arie.
Belangrijkste is dat je zelf overtuigd bent dat e.e.a. klopt.
Van foto's kan ik dit niet goed genoeg beoordelen.
Groeten Marian