Hoofdmenu

Uitwerpsel van?

Gestart door Waterkersje, december 17, 2021, 22:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Waterkersje

Goedendag,

Vandaag in de kennemerduinen deze drol gezien. Ik ben erg benieuwd van welke soort dat kan zijn.
Het was ongeveer 5 cm lang en 1cm breed.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230699630/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia indet. onbekend, uitwerpselen
datum: 2021-12-17

foto's:

Hartelijke groet,
Tanja

Rob Koelman

Lastig...

Indien uitwerpsel: marterachtige (marter of bunzing) of vos.

Maar hoe braakbal vogel uit te sluiten?...
Met vriendelijke groet, Rob

Waterkersje

Ah! Een braakbal was niet bij me opgekomen.....
Ik heb er wel even aan geroken en het rook naar poep. Ik heb wel eens uilenballen geplozen en zo rook het niet.
Ik dacht dat je bij vosse-uitwerpselen je vaak zaden van vruchten ziet.

Groet,
Tanja

Rob Koelman

Citaat van: Waterkersje op december 17, 2021, 22:31:49 PMIk heb er wel even aan geroken en het rook naar poep. Ik heb wel eens uilenballen geplozen en zo rook het niet.

Dan ligt een zoogdierkeutel inderdaad meer voor de hand.

Citaat van: Waterkersje op december 17, 2021, 22:31:49 PMIk dacht dat je bij vosse-uitwerpselen je vaak zaden van vruchten ziet.

Bij zowel vossen als marters maakt het voor de uitwerpselen nogal wat uit wat ze gegeten hebben. Beide zijn omnivoren. Vooral de uitwerpselen van vos tonen qua formaat, consistentie, kleur en geur een zeer grote variatie...

Waterkersje

Dank je Rob, zal ik het dan gewoon laten staan op zoogdier onbekend of zal ik de waarneming maar
weghalen want het voegt natuurlijk niet veel toe?
Groet,
Tanja

Rob Koelman

Persoonlijk zou ik adviseren om dit als 'zoogdier onbekend' in te voeren.

Overigens loont het om een volgende keer de afmetingen wat nauwkeuriger te beschrijven (nauwkeuriger dan 'ongeveer 5 cm lang en 1cm breed'). Dan is o.a. het onderscheid tussen bunzing en marter eventueel mogelijk...

Waterkersje

Hij staat op "zoogdier onbekend" en volgende keer zal ik er zeker een muntstuk naast leggen of proberen op
te meten want ik vind het zeker interessant om te weten of het ook een bunzing of marter kan zijn.
Dankjewel Rob voor je expertise!! :duim:
Hartelijke groet,
Tanja