Hoofdmenu

Gezelschapsdier?

Gestart door Jan2002, december 15, 2021, 15:42:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

In de omgeving van onze woonwijk (Harderwijk) vertoeft al zeker een jaar of 4 een solitair vrouwtje halsbandparkiet. Regelmatig komt ze naar de pindasilo in onze tuin. De eerste jaren zagen we haar altijd alleen, maar sinds een aantal maanden zien we haar regelmatig luid roepend rondvliegen in een troep kauwen. Er lijkt geen agressie naar elkaar te zijn, ze wordt niet opgejaagd. Is dit bekend gedrag van halsbandparkieten? Zoekt ze in de kauwengroep wellicht gezelschap?
Groet,
Jan

Oenanthe

In west Nederland wemelt het van de halsbandparkieten en ik zie ze praktisch altijd groepjes van minstens twee. Overnachten doen ze helemaal massaal. Ik weet niet of de halsbandparkiet in jouw omgeving ook al zo ingeburgerd is maar als dit de eerste of (nog) een van de weinigen is zoekt hij inderdaad mogelijk om die reden gezelschap van kauwen en andere sociaal levende vogels.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan2002

Citaat van: Oenanthe op december 15, 2021, 16:57:21 PM
In west Nederland wemelt het van de halsbandparkieten en ik zie ze praktisch altijd groepjes van minstens twee. Overnachten doen ze helemaal massaal. Ik weet niet of de halsbandparkiet in jouw omgeving ook al zo ingeburgerd is maar als dit de eerste of (nog) een van de weinigen is zoekt hij inderdaad mogelijk om die reden gezelschap van kauwen en andere sociaal levende vogels.
Ik heb in de Randstad inderdaad zelf ook grote groepen gezien (o.a. Vondelpark Amsterdam, Kralingse Bos Rotterdam). Als je op de verspreidingskaart op Waarneming.nl kijkt, zie je dat het buiten de Randstad vaak om solitaire exemplaren gaat; ik heb hier nog nooit meerdere exemplaren gezien.
Groet,
Jan

woen

In Eindhoven vliegen er kleine groepjes rond (2 tot 5 exemplaren) die ook het gezelschap van kauwen opzoeken tegen de avond.
Groeten,

Jeroen

bert regensburg

Losse Halsbandparkieten die samen met Kauwen op slaaptrek zijn en samen met Kauwen slapen, zijn eerder gemeld op Waarneming.nl.
In Middelburg 17-8-2008 (4879144), 3-8-2009 (44078851) en 25-9-2009 (44781872),
in Zwolle 21-11-2007 (3208012), 17-1-2008 (3513474) en 1-2-2008 (3565395).
Ook grotere aantallen parkieten kunnen samen met groepen Kauwen slapen (ik heb het gezien in o.a. Den Haag, Leiden, Leiderdorp en Alphen), maar dat is zeker niet overal het geval. Soms zijn later of de parkieten of de Kauwen niet meer op zo'n slaapplaats aanwezig.
m.vr.gr.
Bert Regensburg, Voorschoten