Waardoor is deze braam aangetast?

Gestart door John Kil, december 14, 2021, 22:25:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Kil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/226994519/.
1 Paardenkastanjemineermot - Cameraria ohridella gezien
datum: 2021-10-04
locatie: Arcen - Camping De Schans / Uvelderbos (LI)

foto's:




wouterbosgra

eigenlijk best knap dat je een blad van paardenkastanje hebt gevonden waar GEEN mijn van de paardenkastanjemineermot in zit. De beschadigingen op je foto zijn geen mijn, geen gal en ook geen schimmel. Daarmee komen ze in een vage restcategorie waar j denk ik nit uit gaat komen: afsterving (bijv vanwege herfst), droogteschade, iets met nutrienten in de bodem of misschien een genetische afwijking.

John Kil

Bedankt voor je deskundige reactie Wouter.

carina

De opgegeven waardplant (kastanje) lijkt mij niet correct. De blaadjes zijn gesteeld, steel behaard.
Dit is een braam aangetast door een valse meeldauw, een Peronospora. Die rode hoekige bladvlekken zijn vrij typisch voor deze aantasting, op die vlekken bevindt er   zich aan de bladonderzijde een ijle grijsachtige dons.
Op roosachtigen komt Peronospora sparsa voor,  mogelijk betreft het op braam Peronospora rubi, er is nog geen duidelijkheid of consensus of dit inderdaad een aparte soort is, een aantal auteurs en Index Fungorum beschouwen P. rubi als een synoniem van P. sparsa.

John Kil

Beste Carina,
bedankt voor je reactie, ik heb de waarneming aangepast naar Meeldauw onbekend op Braam spec.
Groet,
John