Microscoop met (usb)-camera

Gestart door nielseimers, december 12, 2021, 15:47:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sander v Zon

Heel mooi Niels, ik kijk uit naar je waarnemingen (hopelijk ook van korstmossen! ;))
Groeten,
Sander

H Timans

Ja dat is inderdaad waarschijnlijker.
Mvg Harold Timans

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op december 13, 2021, 14:10:44 PM
Sorry, foutje van mij, de 4243 heeft inderdaad een 40-600 vergroting, voor de 40-1000 moet je de 4253 hebben:
https://www.euromex.com/nl/producten/producten/polarisatiemicroscopen/onderwijs-polarisatiemicroscopen/bioblue/

Die kost hier 612 euro.

Het verschil in prijs zit hem in kwaliteit van de lenzen, de stabiliteit van de tafel, en vast allerlei foefjes die de duurdere hebben. Euromex heeft bijvoorbeeld een stuk of tien series, die door variaties (maximale vergroting, monoc/binoc/trinoc/computer, lamp, etc) allemaal ruim tien modellen hebben.

Als ik het topic even mag kapen ;), dan had ik nog een vraagje.

Ik overweeg om 1 van deze bioblue modellen te kopen. Nu wil ik het liefst mijn Spiegelreflex erop aansluiten. Nu zie ik alleen maar adapters voor 23mm buizen. En als ik het goed begrijp hebben de BioBlue modellen een 18 mm buis. Maar nu zal ik dat vast fout zien, omdat er voor zover ik kan vinden gewoon geen adapters daarvoor zijn en dat zou me toch sterk lijken. Iemand hier wat meer kennis/ervaring hiermee?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Hallo Henri,
Ik heb een 18mm oculair en een 23mm buis, volgens mij (als ik het oculair in de buis doe houd ik aan alle kanten een paar mm over).

Als je bij die link kijkt naar "accessoires" zie je dat de adapter die ze verkopen op een 23,2 mm buis past.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Michel Langeveld

Mooie foto's Niels en ook een mooie werkopstelling.
Als je eens simpele foto stack wilt proberen zou je deze kunnen proberen: https://focusstackingonline.com/
2 of meer plaatjes uploaden - knopje drukken - klaar is kees.

nielseimers

Bedankt voor de tip. Ik ga komende zaterdag op pad in de Gelderse Poort voor het 5000 soortenjaar. Daarna eens lekker experimenteren met de verschillende software.

marcel234

Citaat van: Michel Langeveld op januari 26, 2022, 20:00:23 PM
Als je eens simpele foto stack wilt proberen zou je deze kunnen proberen: https://focusstackingonline.com/
2 of meer plaatjes uploaden - knopje drukken - klaar is kees.
Hoe werkt dat? Of gewoon lang wachten?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op januari 25, 2022, 22:42:50 PM
Hallo Henri,
Ik heb een 18mm oculair en een 23mm buis, volgens mij (als ik het oculair in de buis doe houd ik aan alle kanten een paar mm over).

Als je bij die link kijkt naar "accessoires" zie je dat de adapter die ze verkopen op een 23,2 mm buis past.

Dank voor je reactie, Lukas! Ik heb de spullen besteld!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

martien van bergen

#39
Citaat van: Michel Langeveld op januari 26, 2022, 20:00:23 PM
Mooie foto's Niels en ook een mooie werkopstelling.
Als je eens simpele foto stack wilt proberen zou je deze kunnen proberen: https://focusstackingonline.com/
2 of meer plaatjes uploaden - knopje drukken - klaar is kees.

Mijn antivirussoftware:
Bedreiging gevonden
   Op deze webpagina bevindt zich potentieel gevaarlijke inhoud.
   Bedreiging: JS/Adware.Subprop.Y programma
   Toegang ertoe is geblokkeerd. Uw computer is veilig.
mvg, martien

Flora- en Faunawerkgroep Gelderse Poort
http://www.geldersepoort.net

Marcel Bingley

Als foto stacking software lijkt het volgende beschikbaar te zijn:
- CombineZM (gratis, maar lijkt niet meer bijgewerkt te worden)
- Picolay (gratis?)
- Helicon focus (betaald, met 30 dagen trial)
- Zerene Stacker (idem)

Groet,
Marcel

Michel Langeveld

#41
Ik gebruik de online versie al een tijdje, werkt wel gewoon :-)
Met die online focus stacking site heeft mijn scanner geen problemen:  AVG, McAfee, Hitman Pro en AdAware.
Ook webrate vind het domein in orde: https://webrate.org/index.php/site/focusstackingonline.com/

Lokale software, zoals hierboven genoemd, werkt uiteraard ook.
Een recente versie van ACD See Ultimate kan ook stacken (commercieel pakket maar veel goedkoper dan Adobe).
Andere software staat ook op deze pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking (tabel onder kopje Software / Application)

lukasverboom

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 26, 2022, 23:11:13 PM
Citaat van: lukasverboom op januari 25, 2022, 22:42:50 PM
Hallo Henri,
Ik heb een 18mm oculair en een 23mm buis, volgens mij (als ik het oculair in de buis doe houd ik aan alle kanten een paar mm over).

Als je bij die link kijkt naar "accessoires" zie je dat de adapter die ze verkopen op een 23,2 mm buis past.

Dank voor je reactie, Lukas! Ik heb de spullen besteld!

Leuk, ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op januari 28, 2022, 12:54:07 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 26, 2022, 23:11:13 PM
Citaat van: lukasverboom op januari 25, 2022, 22:42:50 PM
Hallo Henri,
Ik heb een 18mm oculair en een 23mm buis, volgens mij (als ik het oculair in de buis doe houd ik aan alle kanten een paar mm over).

Als je bij die link kijkt naar "accessoires" zie je dat de adapter die ze verkopen op een 23,2 mm buis past.

Dank voor je reactie, Lukas! Ik heb de spullen besteld!

Leuk, ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Ik ook ;). Het maken van de preparaatjes van korstmossen zal nog wel even duren voordat het lukt. En dan al de bijkomende termen nog onder de knie krijgen :)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

Welke software gebruiken jullie om metingen te laten verrichten van bijvoorbeeld de lengte en breedte van sporen en cellen? Ik heb geen ingebouwde meetlat in mijn oculair zitten, dus ik kan deze niet gebruiken om zelf te rekenen. Ik heb een eikglaasje geleend van een collega.

Sander v Zon

ImageJ is wat ik gebruik. Daar kan je een schaal instellen en vervolgens lijntjes trekken om te meten. Het is eventjes uitvogelen maar als je het eenmaal door hebt werkt het gemakkelijk
https://imagej.nih.gov/ij/
Groeten,
Sander

lukasverboom

Ik gebruik ook ImageJ (heb je dat van mij Sander?). Dat gebruiken we op de universiteit ook.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Sander v Zon

Citaat van: lukasverboom op januari 30, 2022, 20:50:33 PM
Ik gebruik ook ImageJ (heb je dat van mij Sander?). Dat gebruiken we op de universiteit ook.
Haha, uni inderdaad. Bij thermomorfogenese experimenten hypocotylen meten etc. :)
Groeten,
Sander

Henri van Dodeweerd

Na 2,5 maanden wachten en een heleboel telefoontjes verder, is vandaag eindelijk de microscoop binnengekomen.

Overigens raad ik iedereen sterk af om te bestellen bij 123-microscopen. Ik heb op 26 januari besteld. Na heel wat telefoontjes en vele beloftes later ben ik eind maart maar gaan bellen met Euromex. Wat bleek, 123microscopen.nl heeft de bestelling pas op 15 maart aan hen doorgegeven. Toen had ik al vijf keer met ze gebeld :(.

Maar goed het resultaat is er. Nu kunnen we gaan genieten. Hieronder een foto van de opstelling en een foto van de sporen van een roest die ik toegestuurd had gekregen. Ik moet nog even oefenen, maar het begin is er...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Guido Berger


Norman

Worden de microscopen met een dergelijke USB verbinding gewoon herkend als webcam? Maw kun je ze gebruiken als camera in applicaties als Teams, Meet, Jitsi, OBS studio, etc?

Arne van Wingerden

Heb je voor het meten zonder ingebouwde meetlat wel een ijkglaasje nodig? Of kun je de schaal met behulp van ImageJ bepalen en gelijk metingen uitvoeren?
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

nielseimers

Citaat van: Norman op april 08, 2022, 23:08:11 PM
Worden de microscopen met een dergelijke USB verbinding gewoon herkend als webcam? Maw kun je ze gebruiken als camera in applicaties als Teams, Meet, Jitsi, OBS studio, etc?

Geen idee of dat kan. Mijn ervaring is dat de batterij wel vrij snel leeg loopt als ik de camera met live view op mijn beeldscherm weergeef. Dat zal ook het geval zijn als je hem als webcam gebruikt. Je kan in ieder geval je beeldscherm delen tijdens het videobellen, dus men kan meekijken met wat jij ziet. Henk-Jan heeft zijn batterij aan een oplader liggen, dus die zal dit probleem niet ervaren.

nielseimers

#53
Citaat van: Arne van Wingerden op april 25, 2022, 20:05:50 PM
Heb je voor het meten zonder ingebouwde meetlat wel een ijkglaasje nodig? Of kun je de schaal met behulp van ImageJ bepalen en gelijk metingen uitvoeren?

Om ImageJ te gebruiken om metingen te verrichten, heb je eenmalig een ijkglaasje nodig. Met een beetje geluk heeft iemand in jouw omgeving een ijkglaasje te leen.

nielseimers


Norman

Citaat van: nielseimers op april 25, 2022, 20:15:29 PM
Citaat van: Norman op april 08, 2022, 23:08:11 PM
Worden de microscopen met een dergelijke USB verbinding gewoon herkend als webcam? Maw kun je ze gebruiken als camera in applicaties als Teams, Meet, Jitsi, OBS studio, etc?

Geen idee of dat kan. Mijn ervaring is dat de batterij wel vrij snel leeg loopt als ik de camera met live view op mijn beeldscherm weergeef. Dat zal ook het geval zijn als je hem als webcam gebruikt. Je kan in ieder geval je beeldscherm delen tijdens het videobellen, dus men kan meekijken met wat jij ziet. Henk-Jan heeft zijn batterij aan een oplader liggen, dus die zal dit probleem niet ervaren.

Bedankt voor je reactie Niels.

Arne van Wingerden

Citaat van: nielseimers op april 25, 2022, 20:16:10 PM
Citaat van: Arne van Wingerden op april 25, 2022, 20:05:50 PM
Heb je voor het meten zonder ingebouwde meetlat wel een ijkglaasje nodig? Of kun je de schaal met behulp van ImageJ bepalen en gelijk metingen uitvoeren?

Om ImageJ te gebruiken om metingen te verrichten, heb je eenmalig een eikglaasje nodig. Met een beetje geluk heeft iemand in jouw omgeving een ijkglaasje te leen.

Bedankt voor je reactie!
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

Matthijs Molenaar

Dag allemaal,

Ik mag sinds kort een lichtmicroscoop lenen (echt super!), alleen ik ben nog een beetje op zoek naar een manier om foto's te maken. Het is een monoculair, dus een spiegelreflex aansluiten gaat niet (heb ik ook niet  ;)). De camera's die ik heb geven wel goede resultaten, maar je moet best ver bijsnijden. Met de telefoon zie je veel minder detail dan je met je eigen ogen ziet (vooral met 100x vergroting (niet objectief)). Ook hoorde ik dat zogenaamde microscoopcamera's (bijv. in het oculair) niet zo handig werken.

Dus mijn vraag is: Is er nog een andere (goedkope) manier van foto's maken, of moet ik het met mijn camera of telefoon blijven doen? Niet dat ik dat erg vindt, maar misschien zie ik nog wel een manier over het hoofd  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Volgens mij met tellie door oculair.

Je hebt ook oculaircameraatjes - googelen.
Maar dat kan toch lastig zijn ism de laptop.

Dat je veel moet bijsnijden heeft ook met de doorsnede van het oculairglas te maken. Dat is meestal vrij smal  bij eenogige microscopen.

Het beeld met het oog is altijd mooier dan met de camera - vooral bij de 1000x

Maar ... sommigen weten vast meer dan ik hierover!