Slijmzwam?

Gestart door wim veldhuis, december 08, 2021, 18:58:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230373431/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-12-08
locatie: Delft - TU-wijk (ZH)
Obs geeft Gele stekelkorstzwam, maar volgens Veldgids II komt die op loof hout voor en niet op blad op de grond.

foto's:



Op afgevallen blad op de grond.

Marian Jagers

Dag Wim,
Klopt. Gele stekelkorstzwam groeit niet op blad.
Het apparaat weet helaas ook niets van korstzwammen  :-\
Nu moet ik wel zeggen dat je foto's niet bepaald scherp zijn.
Dit lijkt me eerder een Lindtneria, mogelijk L. panphyliensis https://www.verspreidingsatlas.nl/0356030.
Maar de naam is werk voor de microscoop (zoals veel korstzwammen) want er zijn meer gele soorten binnen dit geslacht.
Mocht je het materiaal hebben verzameld wil ik het wel voor je nakijken.
Groeten Marian

wim veldhuis

Goede morgen Marian,
Ik zag thuis ook dat de foto's niet alles waren. Zal proberen het blad opnieuw te vinden en macrolens en statief meenemen. Zal niet meevallen dat ene blad tussen die duizenden anderen. ;).
Zet hem voorlopig op Korstmos onbekend.
Bedankt voor jouw reactie.
Vriendelijke groeten.
Wim

Marian Jagers

Je bedoelt korstzwam Wim. Dit is een schimmel (geen korstmos). Geen idee of korstzwam spec in te voeren is, zo niet paddenstoel spec of zo.
Kan best zijn dat in de omgeving van deze groeiplek verscholen tussen de gevallen bladeren meer van deze soort te vinden is. Dat was bij mijn vondsten (onder populieren) het geval namelijk.
Groeten Marian

wim veldhuis


wim veldhuis

Hoi Marian,
Ben even tussen de buitjes door terug geweest. Hopelijk nu betere foto's. Ook heb ik het materiaal nu meegenomen en wil ik graag een keertje gebruik maken van jouw aanbod het te onderzoeken.
Waar mag ik het naar toe sturen?
Vriendelijke groeten,
Wim

Marian Jagers

Dag Wim,

Je pakketje kwam zojuist binnen. Het had het zwaar te verduren gehad onderweg. Envelop open, doosje open ....

Gelukkig zat je korstje er nog in. Ik heb hem gelijk ook maar bekeken.
Inderdaad Lindtneria panphyliensis. Leuke soort om te bekijken. Hij heeft stekelige sporen (die je het beste kunt bekijken in Katoenblauw), 6-8 x 4,2-5 um. Aan de grootte en vorm van de sporen en de vorm van de ornamentatie is deze soort probleemloos te onderscheiden van de andere soorten uit dit geslacht.
Je mag m'n mic. foto's ter bevestiging van de soortnaam bij je waarneming zetten.
Groeten Marian

wim veldhuis

Hoi Marian,
Gelukkig kon je er nog iets mee. Anders was alle moeite voor niets geweest.
Heel leuk dat het gedetermineerd kon worden. Jouw uitleg is voor deze vogelaar wel heel moeilijk.😓😓
Hartelijk dank voor je hulp en ik ga het nu gauw met jouw foto's op de site zetten.
Groetjes,
Wim

Marian Jagers

#8
Door in te kleuren met katoenblauw komen de stekels of andere versieringen op de buitenkant van de sporen beter tot uitdrukking. Zet je ook de sporenmaat bij je waarneming? Voor de determinatie is dit ook van belang.

De paddenstoelenmaterie bevat nu eenmaal heel veel termen om de grote diverse structuren aan te kunnen duiden. Allemaal te leren maar dat kost tijd. Vandaar dat paddenstoelen determineren een studie is die je alleen met veel ijver en geduld en met terughoudendheid in het benoemen van soorten leert beoefenen.

Bij vogels zullen er vast ook een aantal soorten zijn die gemakkelijk aan hun vlucht te herkennen zijn. Om de andere te herkennen zul je ook moeten leren door er over te lezen of het van een kenner te vernemen. Bij paddenstoelen hebben we het echter wel over heel andere aantallen en paddenstoelen zijn daarbij bovendien heel variabel in voorkomen. 

De fotosoftware doet de niet kenner lijken dat paddenstoelen determineren gemakkelijk is. Dat is het helaas niet en zal het ook nooit worden. Alleen bij een klein deel van de soorten kan dit als hulpmiddel worden ingezet.

Gelukkig heb je de Veldgids 2 (een goede leidraad voor wat zonder mic. te herkennen is) en zag je zelf al dat de software rare suggesties deed. Deze Veldgids is een goed handvat om voor jezelf uit te maken (door ook de beschrijving goed te lezen) of een vondst te determineren is of dat je hem beter onbenoemd kunt laten.

Naast de naam gaat er bij paddenstoelen determineren ook om waarom een soort deze naam heeft gekregen en waarin hij zich onderscheidt van de meest gelijkende andere soorten. Dit wetende krijg je van lieverlee meer inzicht en creeer je voor jezelf kapstokken waarmee je verbanden kunt aanleggen. Zonder dit laatste is het namelijk onmogelijk om een groot aantal soorten te herkennen. Heb je hierin een bepaalde vaardigheid opgebouwd dan wordt het een automatisme om in het veld een vondst in een bepaalde veel kleinere groep soorten in te delen. Vervolgens weet je dan al of je iets zo kunt benoemen of dat hij mee moetvoor mic. controle. Overigens zijn er er tegenwoordig ook soorten die helemaal niet meer te onderscheiden zijn (ook niet mic. ) als alleen op basis van DNA.

Laat je door bovenstaande niet ontmoedigen. Blijf alleen voorzichtig met het geven van namen en leer je zelf aan ter plekke heel goed te kijken. Neem de tijd om alles in je op te nemen zoals je dat ook bij vogels doet. Laat het kijken vooral niet alleen over aan de camera en de herkenningssoftware. Wie goed kijkt geniet veel meer en ontdekt daardoor nog veel meer. Dit en respect hebben/krijgen voor wat groeit en bloeit in de natuur is veel belangrijker dat de naam .......

Groeten Marian

wim veldhuis

Hoi Marian,
Bedankt voor je mooie en heldere toevoeging.
Groetjes,
Wim

Marian Jagers

Groeten Marian