Filteren nieuwe stijl

Gestart door hiskodevries, december 06, 2021, 16:28:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Ziet er leuk uit, maar als ik ergens op wil filteren zou ik hierdoor iedere keer +1 keer moeten gaan klikken doordat dat menu open moet ipv dat hetgeen wat ik wel gelijk op mijn scherm staat zoals nu. Puur om die reden ben ik helaas geen voorstander van de 'nieuwe stijl'.

Voelt bij deze testpagina ook raar dat 'zoek' zowel vanuit het filtermenu als vanuit de balk zelf beschikbaar is, maar selectie van datum niet vanuit de balk zelf mogelijk is maar wel vanuit de lijst datum-blokjes eronder en niet vanuit het filtermenu, en dat de soortgroep wel in de balk staat, maar alleen vanuit filter aan te passen is.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

ik vermoed dat de gedachte is dat de meeste gebruikers toch niet filteren en ze daarom niet lastig hoeft te vallen met rijen filter elementen.
Het scherm is een stuk rustiger in elk geval
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mjh

Als ik op een iPad op de filterknop druk komt er een onvoldoende brede pop-up die ik horizontaal moet scrollen om alle opties te zetten.
Met vriendelijke groet, Michiel

marcel234

#4
Citaat van: Martijn van Sluijs op december 06, 2021, 16:37:35 PM
zou ik hierdoor iedere keer +1 keer moeten gaan klikken doordat dat menu open moet ipv dat hetgeen wat ik wel gelijk op mijn scherm staat zoals nu. Puur om die reden ben ik helaas geen voorstander van de 'nieuwe stijl'.
Het beeld is erg onrustig beeld als je een popup krijgt als je op de filter button klikt.

Citaat van: hiskodevries op december 06, 2021, 16:44:56 PM
ik vermoed dat de gedachte is dat de meeste gebruikers toch niet filteren en ze daarom niet lastig hoeft te vallen met rijen filter elementen.
Ik kan me in het verleden niet alleen een overbodige filter optie herinnneren, hij zat ook nog eens enorm in de weg. Dat is hier niet het geval.
https://old.waarneming.nl/soort/maps/1399?from=2021-12-10&to=2021-12-10


Andre321

#5
Maar zijn er mensen die dit willen ? Het wordt zo onhandig dat ik eerder voor zou kiezen om het helemaal niet meer te gaan gebruiken. Ik zou eerder Meerdere provincies en Soortgroepen kiezen of negatief selecteren, filteren op familie. Rustige paginas zijn vooral voor mensen die een keer per eeuw wrn.nl bezoeken. Een beetje user heeft al gauw wat meer nodig. Dit lijkt me weer het slechtste van alle mogelijke opties. Ik zou dit ook uiterst rechts verwachten en zeker niet links maar alles zit hier sowieso nogal raar imekaar. Vroeger zat alles wat je nodig had op een paarcm van elkaar. Nu ben je continu aan het scrollen en zoeken..kost je zo 2-4 keer zoveel tijd.

Maar je moet eerst 30 keer klikken om wat filteropties te activeren, die vervolgens niet allemaal in het Pop-up scherm passen zodat je ook nog weer moet scrollen om te kijken welke opties geactiveerd zijn..ziet er uit als 3-4 keer meer werk. Als je denkt dat het niet meer slechter kan zijn er toch nog mogelijkheden gevonden blijkbaar.

Dit is echt een variant met onnoemelijk veel klikken en schuiven en scrollen. Ik zou iets met een TAGCLOUD of CHECKBOXES verwachten. Alleen maar voordelen. Alles is te combineren en geen scrollen schuiven en klikken.

Henk Soepenberg

Het aanpassen van begin- en/of einddatum zit ook 'onder' de filterknop, merk ik. Lijkt me niet nodig? 
https://waarneming.nl/species/157134/observations/?future-filters=enable
Verder zie ik zo geen knop om de filters weer te wissen.
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

ik ook niet, ook kost het behoorlijk wat extra kliks om de gebruik te maken van de geavanceerde filters
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Gelukkig is dit een work in progess dus meld vooral hoe het beter kan
De opmerking van Andre kan ik ook wel volgen in en uitsluiten van meerdere waarden.
Je zit bij foto`s en je wilt alles zien behalve paddenstoelen
Je zit bij fotos en je wilt alles zien met GAL en MINE
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: Andre321 op december 10, 2021, 16:19:33 PM
Maar zijn er mensen die dit willen ? Het wordt zo onhandig dat ik eerder voor zou kiezen om het helemaal niet meer te gaan gebruiken. Ik zou eerder Meerdere provincies en Soortgroepen kiezen of negatief selecteren. Rustige paginas zijn vooral voor mensen die een keer per eeuw wrn.nl bezoeken. Een beetje user heeft al gauw wat meer nodig. Dit lijkt me weer het slechtste van alle mogelijke opties. Ik zou dit ook uiterst rechts verwachten en zeker niet links maar alles zit hier sowieso nogal raar imekaar. Vroeger zat alles wat je nodig had op een paarcm van elkaar. Nu ben je continu aan het scrollen en zoeken..kost je zo 2-4 keer zoveel tijd.

Ja ik ben één van die mensen die in elk geval enige ordening wilde zien in de filtermogelijkheden.
De filters stonden/staan nogal chaotisch door elkaar, met verschillende afmetingen van selectievakjes en dergelijke.
En nee ik ben niet een "één keer per eeuw" gebruiker... op het forum heb ik nagenoeg evenveel posts als jij en inmiddels anderhalve maand login-tijd (dus actieve tijd dat ik op het forum doorgebracht heb) en op de site zelf meer dan 67k waarnemingen.

Sterker nog, dit is een uitwerking van een wens die ik zelf in april 2019 al eens postte: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,447468.msg2312115.html#msg2312115 (voorbeeldje was destijds met paint in elkaar gezet, ik zie belangrijke overeenkomsten met de huidige test-implementatie).

Over de exacte implementatie hoeveel cm's van elkaar en afmetingen en dergelijke valt inderdaad te discussiëren. Er lijkt gekozen te zijn om alles wat groter en ruimer op te zetten, vermoedelijk om mensen met dikke vingers op mobiele apparaten te faciliteren.

Wat betreft je opmerking over negatief selecteren (bijv. alle meerdere provincies, of alle levensstadia behalve dood) ben ik het met je eens, dit is iets wat ik al een tijd mis op de site.

Persoonlijk vind ik dit een positieve ontwikkeling, waarbij misschien de details nog gefinetuned moeten worden.




Nog wat opmerkingen over de huidige implementatie. Zie ook bijgevoegde afbeeldingen voor een voorbeeld.

De ruimte tussen geselecteerde opties is bij line-wrap te klein (afwezig) (zie rode pijl)

Ik zou graag zien dat elk geselecteerde filter ook een kruisje heeft om het snel weer weg te kunnen krijgen (terug laten vallen naar default niet gefilterd op deze optie). bijv. ik heb gefilterd op alleen provincie utrecht, door op het kruisje ernaast te klikken krijg je weer heel het land.

Zoals door enkele anderen ook al aangegeven krijgt het popup venster een rare vorm en horizontaal scrollen in bepaalde schermgroottes, tevens zweeft de scrollbar er heel raar onder (of naast in geval van verticaal scrollen)

Het item "geavanceerde filters" staat allereerst erg lelijk uitgelijnd, zelfs zonder dat er een tekst voor staat, zou ik het netjes onder de andere vakjes plaatsen. maar bovendien is het zinloos dit item weer te geven wanneer er geen overige filters meer zijn. zou in dat geval verborgen moeten worden.

Op het moment dat een "geavanceerde filters" is toegevoegd, wordt het volgende item in de lijst geselecteerd en is zichtbaar in plaats van de standaard tekst (op dit moment "geavanceerde filters") in het geval van dit voorbeeld staat er "Activiteiten".

De tekst "geavanceerde filters" vind ik persoonlijk niet de lading dekken. het gaat om het toevoegen van een filter, dus iets in de trant van "voeg filter toe" zou mijns inziens in deze context beter zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jelle

Citaat van: SlechtValk op december 13, 2021, 19:44:53 PM

Persoonlijk vind ik dit een positieve ontwikkeling, waarbij misschien de details nog gefinetuned moeten worden.

De tekst "geavanceerde filters" vind ik persoonlijk niet de lading dekken. het gaat om het toevoegen van een filter, dus iets in de trant van "voeg filter toe" zou mijns inziens in deze context beter zijn.

Ik volg helemaal. Zeer positieve ontwikkeling. Kunnen we dezelfde geavanceerde filters ook in het validatiescherm (https://observation.org/admin/validate/) krijgen? Alvast graag geslacht toevoegen. Bij een aantal groepen is er veel seksueel dimorfisme en dan is dit bijna een noodzaak. Vaak is slechts 1 geslacht te valideren, terwijl het andere cryptisch is.

Andre321

#12
Citaat van: Martijn van Sluijs op december 06, 2021, 16:37:35 PM
Ziet er leuk uit, maar als ik ergens op wil filteren zou ik hierdoor iedere keer +1 keer moeten gaan klikken doordat dat menu open moet ipv dat hetgeen wat ik wel gelijk op mijn scherm staat zoals nu. Puur om die reden ben ik helaas geen voorstander van de 'nieuwe stijl'.
idd negatieve ontwikkeling. Je blijft aan het scrollen en klikken. Om het zelfde te bereiken heb je minimaal dubbel zo veel werk. Ik ben overigens al bijna weg hoor...dit is een account van 10 jaar geleden. De laatste 3 jaar post ik een keer per maand wat. Het wordt tijd om alle email van Waarneming.nl maar uit te zetten geloof ik. De nieuwsbrief ondertussen ook al afgezet. Het is niet alleen lelijk, het is ook onwerkbaar.


Dit is echt een variant met onnoemelijk veel klikken en schuiven en scrollen. Ik zou iets met een TAGCLOUD of CHECKBOXES verwachten. Alleen maar voordelen. Alles is te combineren en geen scrollen schuiven en klikken en ook nog een stuk sneller

Hein Nouwens

Hoe kan ik filteren op familie?
Regelmatig doe ik dit op de oude site wanneer ik van bijvoorbeeld alle vliegen alleen de zweefvliegen wil zien.
Groet, Hein Nouwens

hiskodevries

Citaat van: Hein Nouwens op december 15, 2021, 15:59:57 PM
Hoe kan ik filteren op familie?
Regelmatig doe ik dit op de oude site wanneer ik van bijvoorbeeld alle vliegen alleen de zweefvliegen wil zien.
dat valt een beetje buiten het onderwerp, maar je vraag is wel relevant.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hein Nouwens

#15
Wat zou ik anders moeten filteren, filteren op familie lijkt mij een van de meest belangrijke dingen waarop je zou moeten kunnen filteren. Dit werkt nu alleen op de oude site.
Groet, Hein Nouwens

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: Hein Nouwens op december 15, 2021, 15:59:57 PM
Hoe kan ik filteren op familie?
Regelmatig doe ik dit op de oude site wanneer ik van bijvoorbeeld alle vliegen alleen de zweefvliegen wil zien.

Hein, dat kan door de familienaam (de wetenschappelijke) in te typen in het zoekveld.
Bijvoorbeeld wrn. roofvliegen 6 september > https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-09-06&species_group=18&province=&rarity=&search=asilidae&page=1
Vriendelijke groeten,
Henk

Hein Nouwens

#18
Bedankt voor de tip Henk.
Maar het filter werkt niet helemaal hier, ik filter op Phoridae (bochelvliegen) en er verschijnen ook Brom- of Vleesvliegen.
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-09-19&species_group=18&search=Phoridae

Het kiezen uit een lijst met  familienamen waar je op kunt filteren vind ik handiger dan dat je deze steeds moet typen.
Groet, Hein Nouwens

lukasverboom

Citaat van: Hein Nouwens op december 15, 2021, 21:19:02 PM
Bedankt voor de tip Henk.
Maar het filter werkt niet helemaal hier, ik filter op Phoridae (bochelvliegen) en er verschijnen ook andere vliegen.
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-09-19&species_group=18&search=Phoridae

Calliphoridae zie je dan ook, zie ik
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henk Soepenberg

Ja, als je zoekt op Phoridae, dan krijg je blijkbaar ook waarnemingen van Calliphoridae (bromvliegen) en ook Rhinophoridae (pissebedvliegen) te zien.
Dan werkt dit op de oude site toch beter ja  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Daandrukker

Ik weet niet helemaal wat ik van deze ontwikkeling moet vinden. Als ik het goed begrijp wordt dit gedaan om het scherm wat minder druk te maken. Het negatieve gevolg is dat we veel meer moeten klikken. Ik heb een beetje het idee dat het uiterlijk voor gaat op het gebruikersgemak.

Als deze manier van filteren een blijvertje wordt vind ik het belangrijk dat de belangrijkste zaken losgekoppeld worden, zodat die geen extra klik worden. Zo uit mijn hoofd zijn dat:

1. Een knop waarbij je alleen goedgekeurde foto's/waarnemingen/verspreidingskaarten kan inzien. Ik heb al vaker gepleit dat deze knop zelfs al op een niveau hoger (in de zoekfunctie bv) beschikbaar moet worden, maar in plaats daarvan wordt het nu nóg moeilijker te vinden. We moeten toch een keer inzien dat al die nieuwe waarnemingen leuk zijn, maar dat je zo snel mogelijk de niet-goedgekeurde waarnemingen weg wil kunnen filteren. Daarom pleit ik bij dezen voor een "alleen goedgekeurd-knop" buiten het filter.

2. Het gebeurt nu helaas erg vaak dat je het datumbereik moet aanpassen, zeker bij soorten die niet zo vaak worden ingevoerd. Een oplossing zou zijn dat standaard de laatste 100 foto's worden geladen, waarbij de waarnemer later het datumbereik kan aanpassen indien dat nodig is. Zolang een dergelijke oplossing er nog niet is zou ik het datumbereik buiten het filter laten, zodat dat in ieder geval niet nóg meer kliks kost.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Andre321

Tags: en overzichtelijk en je hoeft niet te klikken.
Het kind is met het badwater weggegooid.

(Ik zit net op een pagina te kijken waar blijkbaar het filter "VLIEGEN" geactiveerd is en 3minuten later ben ik er nog niet achter hoe ik dat filter weg krijg. Complete ramp dit..maar goed, het zal mijn tijd wel duren)

marcel234