Knotszwam of toch een vervorming

Gestart door John Kil, december 03, 2021, 15:24:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Kil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230141851/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet.
datum: 2021-12-02
locatie: Oosterhout (NB) - Boswachterij Dorst (NB)

foto's:



Rob Koelman

#1
Jammer dat de foto niet scherp focust op de zwam zelf. De oppervlakte lijkt wat onregelmatig/niet glad. Knotszwammen hebben echter een gladde oppervlakte.

Is het niet een rupsendoder (Cordyceps militaris)?

Als het wél een knotszwam is, dan zit je voor determinatie al snel aan de  :micro: ...
Met vriendelijke groet, Rob

wimperzwam

Knotszwammen hebben als deze verouderen zeker niet altijd een glad oppervlak, worden vaak rimpelig in de lengte richting. Vruchtlichaam op de foto lijkt oud en in zijn ontwikkeling gestoord. Inderdaad werk voor de  :micro:

Mvgr.,
Henk Huijser.

Carolien

Op de facebookpagina van de NMV wordt door sommige mensen de Spateltrilzwam geopperd. Ik kan me daar niet in vinden eerlijk gezegd. Zie jij Spateltrilzwam als optie Henk?
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

John Kil

Hier een foto genomen net spiegelreflex camera

wimperzwam

Carolien, ik vraag me dan wel af of die mensen wel eens een Spateltrilzwam hebben gezien. Kleur past niet en het biotoop al helemaal niet. We kunnen wel allemaal gaan gokken maar het lijkt me een in ontwikkeling gestoorde zwammetje waar alleen de microscoop kan helpen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Carolien

Bedankt weer voor je kritische blik Henk. Werk aan de winkel dus John  ;D
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

John Kil

Ik ga kijken of het er deze week nog van komt om daar naartoe te gaan, het is helaas niet naast de deur.


Carolien

Je zou jezelf kunnen aanleren, om ter plekke materiaal te verzamelen John.. Dat scheelt weer kilometers maken :blink:
Hartelijke groet Carolien Reindertsen