Welke sluipwespjes parasiteren op de veelvraat-eieren? => Telenomus sp(?)

Gestart door Rayan Majoor, november 30, 2021, 21:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230081995/.
3 Parasitaire wesp onbekend - Parasitica indet. imago, gezien
datum: 2021-06-13
locatie: Rozendaal - Heideterrein (GE)

foto's:



Iets later in het jaar zijn er altijd op heidevelden overal klompjes veelvraateitjes te vinden met perfecte ronde gaatjes erin waar deze wespjes de eitjes dus weer verlaten hebben...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Trichogramma is wel bekend bij de Veelvraat. Geen idee of dit Trichogramma's zijn. :rolleye:

James

Rayan Majoor

Inderdaad hier ook een Trichogramma-soort benoemd als parasitoide van veelvraat-eieren. Heel goed mogelijk dat dat hier dus ook het geval is (het genus dan, een soortnaam zou ik er ook nog niet aan geven :rolleyes:). Bedankt
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


paulhoekstra

Het zijn volgens mij geen Trichogrammatidae. Ik vind de wespjes meer op Scelionidae lijken, maar zonder foto van de vleugeladering is dat niet zeker voor mij. Onder meer het genus Telenomus van de Scelionidae parasiteert Veelvraat-eitjes
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Citaat van: jck op december 01, 2021, 13:22:48 PM
Heb je hier wat aan?

https://www.nhm.ac.uk/our-science/data/chalcidoids/database/namedHost.dsml?HOSGENUS=Macrothylacia&HOSSPECIES=rubi&&listPageURL=hosts%2edsml%3fVALAUTHOR%3d%2528Geoffroy%2529%26VALGENUS%3dAnastatus%26beginIndex%3d30%26VALDATE%3d1785%26VALSPECIES%3dbifasciatus

James
Ik had hier inderdaad ook al gekeken, maar ik besef me nu dat ik de verkeerde rupsensoort had ingevoerd :rolleye: :rolleyes:  ik vond het al apart dat ik maar één resultaat kreeg van wespjes die hier niet op leken.

Citaat van: paulhoekstra op december 01, 2021, 16:03:40 PM
Het zijn volgens mij geen Trichogrammatidae. Ik vind de wespjes meer op Scelionidae lijken, maar zonder foto van de vleugeladering is dat niet zeker voor mij. Onder meer het genus Telenomus van de Scelionidae parasiteert Veelvraat-eitjes
Lijkt 't zeker op! Volgende keer toch maar even wat bewijs verzamelen denk ik... :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Citaat van: Rayan Majoor op december 02, 2021, 08:30:57 AM
Citaat van: jck op december 01, 2021, 13:22:48 PM
Heb je hier wat aan?

https://www.nhm.ac.uk/our-science/data/chalcidoids/database/namedHost.dsml?HOSGENUS=Macrothylacia&HOSSPECIES=rubi&&listPageURL=hosts%2edsml%3fVALAUTHOR%3d%2528Geoffroy%2529%26VALGENUS%3dAnastatus%26beginIndex%3d30%26VALDATE%3d1785%26VALSPECIES%3dbifasciatus

James
Ik had hier inderdaad ook al gekeken, maar ik besef me nu dat ik de verkeerde rupsensoort had ingevoerd :rolleye: :rolleyes:  ik vond het al apart dat ik maar één resultaat kreeg van wespjes die hier niet op leken.


Die site werkt alleen voor chalcidoidea, Scelionidae behoren tot de platygastroidea en staan er dus helaas ook niet bij.
groeten,
Paul