Spermatoforen...

Gestart door henny pen-de jong, november 30, 2021, 19:39:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229973692/.
3 Sminthurinus aureus imago, gezien
datum: 2021-11-29
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Ik zag deze kleine springstaartjes onder een steen. Op de laptop zag ik pas de Spermatofoor...
Ik vraag me af of deze spermatoforen (ik zag er drie) van deze kleine springstaarten kunnen zijn.
vriendelijke groet, Henny

mberg

Dag Henny,

Nee, deze spermatofoor is niet van een Sminthurinus, die hebbben een veel korter steeltje en een kleiner bolletje. Deze spermatofoor is van een wat grotere Isotomidae of Entomobryidae. Gezien de afmeting gaat mijn gedachte uit naar Orchesella cincta of iets van dergelijke afmeting.

Met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Dag Matty,
Ik denk dat ik dan nog nooit een spermatofoor van een S.aureus heb gezien. Die zijn dan wel minuscuul klein...
Orchesella cincta kom ik daar wel tegen. Isotomidae ook wel. Ik wist niet dat die langwerpige springers ook spermatoforen hebben.
Met groet, Henny

mberg

Hej Henny,

Alle sexueel reproducerende springstaarten maken spermatoforen, trouwens ook veel andere bodemfaunagroepen.

Groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Dag Matty,
Dankjewel ...
Nooit te oud om bij te leren...
Vriendelijke groet, Henny