Hoofdmenu

Welke soort?

Gestart door Ewan, november 30, 2021, 11:35:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ewan

Was alweer even geleden (26 september), maar voor was toch nog benieuwd naar de soort.

Was in het bos gevonden in regio Noord Holland Noord.

Rudi H

windepijlstaart

Groet, Rudi

Ewan


Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rudi H

Citaat van: Rayan Majoor op december 04, 2021, 23:59:34 PM
Dennenpijlstaart :angel:

Rayan ik twijfel natuurlijk niet aan jouw determinatie maar om te leren kan jij vertellen wat het verschil is tussen deze rups en die van deze waarneming : https://waarneming.nl/observation/227976629/ ? Vooral de foto in de handpalm is voor zover ik zie dezelfde rups.

Groet, Rudi

Rayan Majoor

Haha, dat is een leuke, d'r is namelijk geen verschil: dat is ook een dennenpijlstaart :rolleye: :rolleyes:
Op lepiforum kan je genoeg foto's vinden van de windepijlstaart en de dennenpijlstaart (ook al zijn er ook nog verschillende andere goede sites, zoals www.pyrgus.de en www.ukleps.org).
Voor het vervolg kan ik wel even wat verschillen opnoemen. Het is daarbij goed om er rekening mee te houden dat de rupsen er in de verschillende stadia anders uit zien, en dat de windepijlstaart als rups per stadium ook nog eens verschillende kleurvormen kent. De volgende verschillen kan je echter wel altijd bij de laatste en voorlaatste stadium rupsen vinden:
Een eerste goed kenmerk is het uiterlijk van de pijl/stekel: bij de dennenpijlstaart is deze altijd zwart en ruw, soms nog met een gespleten puntje wat de jongere rupsen van de dennenpijlstaart altijd hebben. De windepijlstaart heeft daarentegen een gladde, meer gebogen en naar achteren wijzende stekel (vergelijkbaar met de ligusterpijlstaart). Bovendien heeft deze nooit een gespleten puntje en heeft de groene variant van de windepijlstaart een tweekleurige stekel (oranje met een zwart puntje).
Een tweede kenmerk is de orientatie van de tekening op de rups: de windepijlstaart heeft een diagonale tekening (er lopen schuine strepen van de rug naar beneden richting de kop van de rups). Dit is alleen bij de allerlichtste of volledig zwarte vormen van de windepijlstaart niet te zien, maar de lichte vormen zijn aan de stekel te herkennen en zwarte dennenpijlstaarten bestaan niet. De dennenpijlstaart heeft juist een tekening die over de lengte loopt (over de hele lengte van de rups lopen witte onderbroken lijnen die overal op de rups op dezelfde hoogte blijven). Daarnaast zijn er de rimpels van de rups vaak met zwart geaccentueerd, wat de rups een blokkerig uiterlijk geeft.
Een laatste duidelijke verschil kan je in de hals vinden: de dennenpijlstaart heeft een zwart halsschild met vier gele lengtestrepen die zich op gelijke afstand van elkaar bevinden. Voor het halsschild is de hals van de rups ook in meer of mindere mate paars. Het halsschild van de windepijlstaart varieert in kleur afhankelijk van de kleurvorm van de rups, maar als er lengtestrepen op te zien zijn dan zijn dit er praktisch altijd twee. Slechts in een enkel geval zijn het er vier (zie deze foto), maar dan liggen de buitenste twee lijnen veel dichter bij elkaar dan de binnenste twee.

Hopelijk is het hiermee duidelijk hoe ze uit elkaar te houden zijn (naast dat de windepijlstaart ook nog een stukje groter kan worden dan de dennenpijlstaart, maar daar moet je ervaring in het veld voor hebben). Mocht je het nog interessant vinden, dan kan je hier ook nog een paar kenmerken vinden die ik ooit heb gemaakt van de pauwoog-, populieren- en lindepijlstaart.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rudi H

Rayan, bedankt voor de uitgebreide uitleg en de verwijzingen.

Groet, Rudi

Ewan

Beste Rayan, ik lees dit nu pas (heb mijn meldingen klaarblijkelijk uitstaan...), en wat interessant, nooit geweten dat er zoveel verschil kon zitten in rupsen. Ik zal hem aanpassen en bedankt voor de duidelijke uitleg (wel raar dat hij op waarneming.nl goedgekeurd werd als windepijlstaart dan...).