Hoofdmenu

nog een onbekende

Gestart door rapunzel, november 28, 2021, 19:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Hoe ik bij de naam gekomen weet ik niet meer. Een plantago lijkt het me niet gezien de sterk ingesneden bladen. Een ereprijs is ook twijfelachtig. Ze zijn wel verwant natuurlijk : - )

Ik zou daarom graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224463359/.
1 Ereprijs spec. - Veronica spec.
datum: 2021-09-01
locatie: Groesbeek (GE)

foto's:


None
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Jeanette den Herder

Lijkt wel wat op een Tapijtbloem.

Rob Koelman

#2
Citaat van: Jeanette den Herder op november 28, 2021, 20:57:24 PMLijkt wel wat op een Tapijtbloem.

Dat was ook mijn eerste idee, maar die heeft voor zover ik dat kan zien op foto's van deze soort geen vierkante stengel. En dat meen ik bij deze plant toch wel te zien (een vierkante stengel dus)...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Doet mij toch denken aan een Ereprijs. Alleen die kantige stengel...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Tegenoverstaande bladeren maar mogelijk is het geen vierkante en wel een ronde stengel, dat kan Koos het beste ter plekke even checken.

Als de stengel rond is, mogen we toch aan Veronica denken, en zo ziet deze plant er voor mij toch uit.

In ieder geval is op de stengel linksvoor op de foto een rij haren te zien. Bij vegetatieve Gewone ereprijs zijn de haren ook in 2 dichter behaarde lijnen langs de stengels, en van Akkerklimopereprijs is dat ook bekend.

Wat me opvalt is dat langer gesteelde onderste blad, dat zag ik bij Gewone ereprijs nog nooit, en die soort is doorlevend en heeft doorgaans steriele bloemen.
Dus het lijkt mij de zaailing van een eenjarige ereprijs.

3-4-5 tanden per bladkant is typisch voor Akkereprijs.

Als ik naar de fotowaarneming van Akkerereprijs kijk, zie ik daar ook een rij haren op de stengel.

Dat betekent dat Akkererepijs een zéer goede kanshebber is!  ;) Voorlopig opvolgen...

vr groet, Nathalie

rapunzel

checken zal niet lukken. Het is te ver van mijn woonplaats. Misschien volgend jaar.
Toch goed speurwerk !
Tapijtbloem vind ik niet zo waarschijnlijk, gezien de lange bladstelen en forse nervatuur
Kijken wat anderen voor suggesties hebben
Met vriendelijk groet,
Koos
Koos Ballintijn

Rob Koelman

Citaat van: rapunzel op november 29, 2021, 14:27:25 PMchecken zal niet lukken. Het is te ver van mijn woonplaats. Misschien volgend jaar.

De groeiplek ligt een paar honderd meter van m'n huis. Alleen is de waarneming ondertussen al bijna 3 maanden oud, dus of het plantje nog aanwezig is?...
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Citaat van: Rob Koelman op november 29, 2021, 14:59:38 PM
Citaat van: rapunzel op november 29, 2021, 14:27:25 PMchecken zal niet lukken. Het is te ver van mijn woonplaats. Misschien volgend jaar.

De groeiplek ligt een paar honderd meter van m'n huis. Alleen is de waarneming ondertussen al bijna 3 maanden oud, dus of het plantje nog aanwezig is?...
Zou wel leuk zijn
Koos
Koos Ballintijn