Onbekende lipbloemige --> Citroenmelisse

Gestart door rapunzel, november 27, 2021, 19:29:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Bij het doorkijken van mijn nog niet van een volledige naam voorziene waarnemingen kwam ik deze waarneming tegen.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/212500164/.
1 Lipbloemenfamilie - Lamiaceae spec.
datum: 2021-05-02
locatie: Purmerend - Overwhere (NH)
Kan het citroenmelisse zijn ?

foto's:

Koos Ballintijn

Rob Koelman

#1
Citaat van: rapunzel op november 27, 2021, 19:29:59 PM... Kan het citroenmelisse zijn ? ...

Lijkt me inderdaad citroenmelisse.

Wordt verrassend vaak niet direct herkend. Indien je er op tijd achter komt dat het mogelijk om deze soort gaat is het kneuzen van een stukje blad voldoende om te bevestigen dat het inderdaad om citroenmelisse gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2021, 20:33:48 PM
Citaat van: rapunzel op november 27, 2021, 19:29:59 PM... Kan het citroenmelisse zijn ? ...

Lijkt me inderdaad citroenmelisse.

Wordt verrassend vaak niet direct herkend. Indien je er op tijd achter komt dat het mogelijk om deze soort gaat is het kneuzen van een stukje blad voldoende om te bevestigen dat het inderdaad om citroenmelisse gaat...
@Rob
Ik vind de geur van de verschillende lipbloemigen niet altijd goed te herkennen. Ik ben nu vooral af gegaan op de gesteelde, hartvormige bladen. Bedankt.
Ik pas het aan.
Koos
Koos Ballintijn

Rob Koelman

De waarneming staat nog op Lamiaceae spec. ...  ;)

Ik zie nu bij de waarneming zelf dat admin Niels eerder (2 mei dit jaar) ook al aan citroenmelisse dacht. Zonder verdere tegenspraak zou ik 'm gewoon onder die naam invoeren...
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Ik heb kennelijk een beetje zitten rommelen.
Koos
Koos Ballintijn

Nathalie De Somer

Ik heb deze soort in de moestuin staan en kon de plant al ruiken vanaf de foto  ;), daarom gauw een  :right:
vriendelijke groet, Nathalie

rapunzel

Citaat van: Nathalie De Somer op november 28, 2021, 10:30:57 AM
Ik heb deze soort in de moestuin staan en kon de plant al ruiken vanaf de foto  ;), daarom gauw een  :right:
vriendelijke groet, Nathalie
: - )
Koos Ballintijn