Zwartpurperen russula???

Gestart door Megalonyx, november 25, 2021, 22:16:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Megalonyx

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229833498/.
1 Zwartpurperen russula - Russula undulata
datum: 2021-11-25
locatie: Amersfoort - Kruiskamp / Koppel (UT)

foto's:






Bij haagbeuk. Smaak na enige tijd pas lichtjes scherp. Geur niet uitgesproken. Lamellen niet duidelijk getand. Bekrassing met toversteentje minimaal vaal oranje. Sporee wit.

Met mijn gidsen kom ik op de Zwartpurperen Russula, retrospectief denk ik ook de gele vlekken op de hoed te zien die bij deze soort passen. Zit ik in de buurt?

Alvast bedankt!

Megalonyx

Toch te weinig zekerheid voor een determinatie?

William de Jong

Hoi Mathieu,

Je hebt in ieder geval vrij veel info verzameld, complimenten!  :duim:

Ik ben absoluut geen Russula-expert, maar voor wat het waard is:
Recentelijk was ik met een kenner in het veld en die noemde de donkere zwartpaarse tint en die verblekende vlekken vrij typisch.
Ook de ijzersulfaat-reactie komt overeen met het exemplaar wat we toen vonden.
Maar nu lees ik in de Veldgids over verwarring met Zwartrode russula (R. olivaceoviolascens), en dan weet ik het ook niet meer..  :rolleye:

Groeten, William de Jong

Megalonyx

He William,

Hartelijk dank voor je reactie/meedenken! Veel info verzameld ja: door schade en schande wijs geworden, ;D (kom er vaak achteraf achter iets vergeten te zijn, nu ook weer niet goed naar de steel gekeken bijv.).

In Dam en Kuyper zag ik idd onder gelijkende soorten de R. olivaceoviolascens genoemd. De R.olivaceoviolascens heeft echter volgens de tekst "scherp smakend vlees" en deze pas na lang in de mond houden een pietsie scherp. In Lassoe & Petersen vindt ik over de R. olivaceoviolascens (onder het synoniem R. atrorubens) geen opmerking over de verblekende vlekken en wordt hij "very acrid-tasting" genoemd, dat was deze zeker niet.

Lassoe & Petersen noemt als dubbelgangers de R. viscida en R. melliolens. Beide zouden echter een bij ouder worden bruinverkleuring onder aan de stam ontwikkelen, bovendien zijn ze beiden vrij zeldzaam. Op de foto's die ik heb zie ik geen bruinverkleuringen bij dit oude exemplaar (hoewel ik de volgende keer dus niet zal vergeten het zand weg te halen en wat detailfoto's te maken  :rolleye: )

Mijn vermoeden blijft dus toch in de richting van de R. undulata. Hopelijk is er nog een russula-expert die zich er aan wil wagen!

Megalonyx


Beste allen,

Ben nog even terug geweest, een tweede specimen geplukt en hiervan een vriend van mij zo ver gekregen 'm microscopisch te onderzoeken. Zie onderstaande toegevoegde foto's:











Ik vind het nog vrij moeilijk, merk ik, om de ornamentatie te classificeren. Zijn dit middelgrote, of grote "wratten"? En een volledig of incompleet reticulum? Volgens Lassoe zou de R. undulata middelgrote "wratten" hebben met een incompleet reticulum, maar durf niet te zeggen of dat bij deze plaatjes past.

Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven, hoewel ik met ook kan voorstellen dat het er niet makkelijker op wordt zo.  :rolleye:

Alvast bedankt,

Mathieu

ejslootweg

misschien goed om te noemen dat de kleuring met Melzer's is.
Ik zou dit een volledig reticulum noemen, maar heb weinig ervaring met Russula en mijn mening is dus alleen gebaseerd op de plaatjes in Lassoe.

groeten, Erik
groeten, Erik