Onduidelijke ereprijs --> Akkerereprijs

Gestart door rapunzel, november 25, 2021, 19:25:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229813796/.
1 Ereprijs spec. - Veronica spec.
datum: 2021-11-25
locatie: Purmerend - Gors (NH)

foto's:


None
Bij voorbaat dank.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

nielseimers

Ik vind het een duidelijke Ereprijs ;D Ik durf er ook wel een naam aan te geven.

Heb je ook gekeken naar de onderscheidende kenmerken? Ik ben er van overtuigd dat je er dan gemakkelijk uit komt :blink:

rapunzel

Obsidentify suggereerde Veronica persica. Dat zie ik er niet in. Mijn voorkeur gaat uit naar Veronica agrestis. Op grond van de bloemkleur en de lengte van de vruchtsteel t.o.v. het blad.  Ook heb ik de indruk dat de blaadjes van V. agrestis wat langwerpiger zijn. Ik hoor graag wat het is.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Het is wat je denkt dat het is  ;D Wie is er slimmer, jij of ObsIdentifail?

Datura

Citaat van: rapunzel op november 25, 2021, 22:35:25 PM
Obsidentify suggereerde Veronica persica. Dat zie ik er niet in. Mijn voorkeur gaat uit naar Veronica agrestis. Op grond van de bloemkleur en de lengte van de vruchtsteel t.o.v. het blad.  Ook heb ik de indruk dat de blaadjes van V. agrestis wat langwerpiger zijn. Ik hoor graag wat het is.
Koos

Dit is precies wat ik dacht toen ik de plant zag Koos, geef ook agrestis de beste kans. Die houdt zich ook niet goed aan vaste bloeitijd (ik heb tijdens de eindejaarsplantenjacht wel eens een hele populatie bloeiend gevonden), dus kan ook in november bloeien
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

V. agrestis is hier niet zo algemeen. Het was een heel klein plantje waarvan ik eerst dacht dat het vogelmuur was  ?!
Niels en Kim bedankt voor het commentaar.
Ik pas het aan.
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Nathalie De Somer

Hallo Koos,
Ook het behaarde vruchtje met de bolle lobben, en korte vruchtsteel van Akkerereprijs heb je mooi in beeld. Bij Grote ereprijs vind je steeds sterk verlengde vruchtstelen en een gekielde vrucht, met wijd uitstaand vruchtlobben.
vriendelijke groet, Nathalie

Rien Ondersteijn

En niet onbelangrijk : persica heeft dubbel zo grote bloemen , die nooit wit zijn [althans niet bij mij].
" Obsidentifail"...  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Jeanette den Herder

Ha Koos,
De laatste tijd vinden we vaker Akkerereprijs in het oostelijk deel van Noord-Holland. Komt in het westelijk deel nauwelijks voor.
Met vriendelijke groet, Jeanette

erikberkhof

Citaat van: rapunzel op november 25, 2021, 22:35:25 PM
Obsidentify suggereerde Veronica persica. Dat zie ik er niet in. Mijn voorkeur gaat uit naar Veronica agrestis. Op grond van de bloemkleur en de lengte van de vruchtsteel t.o.v. het blad.  Ook heb ik de indruk dat de blaadjes van V. agrestis wat langwerpiger zijn. Ik hoor graag wat het is.
Koos
ObsMapp geeft persica niet als optie!?
Vriendelijke groeten, Erik

BartAbc

Ik vind "Onduidelijke ereprijs" ook wel een goede naam. Vreemde ereprijs hadden we al.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

rapunzel

Citaat van: BartAbc op november 26, 2021, 18:36:27 PM
Ik vind "Onduidelijke ereprijs" ook wel een goede naam. Vreemde ereprijs hadden we al.
Leuk Bart !
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn