NIA en paddenstoelen

Gestart door William de Jong, november 24, 2021, 14:08:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Hier kunnen we verder brainstormen over de NIA en paddenstoelen.

N.a.v.
Citaat van: William de JongAls ik (opnieuw) even een idee ter verbetering van Obsidentify wat betreft paddenstoelen mag opperen:

Waar volgens mij heel veel winst te behalen valt is bij paddenstoelen het terugschroeven van wat Obsidentify kan voorspellen.
Voor vogels (ruim 500 soorten in NL, waarvan 200 (vrij) algemeen), libellen (ca. 70), dagvlinders (ca. 50), en over het algemeen goed herkenbare soorten nachtvlinders en wantsen is de app (correct me if I'm wrong) best wel geschikt, en ondanks foutjes best wel goed beheersbaar.

Wat betreft paddenstoelen: er zijn meer dan 5000 soorten in NL en het merendeel daarvan is heel moeilijk te determineren. Ik ben nu een krappe maand admin bij de paddenstoelen en de foutieve invoer was en is gewoon niet beheersbaar.
Ter illustratie: ik ben een uur bezig om slechts een week aan foto's van berkenzwam en amethistzwam door te werken. Dit zijn twee goed herkenbare soorten, maar de beeldherkenning heeft hier al moeite mee (het merendeel komt via Obsidentify als onzeker binnen).
Je mag zelf even uitrekenen hoeveel admins je nodig hebt die een paar uur per week hierin willen steken...

Maar wat te denken van al die vezelkoppen, gordijnzwammen, satijnzwammen, mosklokjes, slijmzwammen, bekerzwammen, enz. enz. die zo goed als allemaal onder de microscoop moeten ter determinatie. Obsidentify weet het allemaal: Grootsporige russula, Sterspoorsatijnzwam, Grootsporige paarse knoopzwam.. (om even een paar soorten te noemen die in de naam al aangeven hoe de vork in de steel zit), het weerhoud waarnemers er niet van ze gewoon in te voeren (al dan niet op onzeker). Maar dit geldt natuurlijk net zo goed voor Zandpadvezelkop, Bruine bekerzwam, Groot mosklokje en de duizenden andere soorten die niet met een paar foto's te determineren zijn.

Oplossing: Conditioneer Obsidentify zo dat die tussen de 100-200 soorten paddenstoelen als uitvoer kan geven.
Soorten als Grote sponszwam, Amethistzwam, Vliegenzwam, en andere van foto goed herkenbare soorten.
En schroef alle uitvoer van ingewikkelde soortgroepen terug naar Vezelkop, Gordijnzwam, Satijnzwam enz.
Waarnemer blij: 'ik heb een Satijnzwam gezien'; de database wordt niet een zootje; de admins hebben hier niet bizar veel werk aan; en team waarneming.nl blij: 'we laten meer mensen in aanraking komen met de natuur.'

Citaat van: William de Jong op november 24, 2021, 14:04:44 PM
Citaat van: hiskodevries op november 24, 2021, 12:56:05 PM
Als bepaalde paddestoel soorten alleen microscopisch onderzocht moeten zijn om gevalideerd te worden hoe komen dan die waarnemingen met alleen foto`s op goedgekeurd met een groen vinkje ?
Overigens kan ik prima groepen van soorten naar 1 (verzamel)soort omzetten in NIA . Zojuist gedaan voor alle in NIA aanwezige 'Galerina' soorten die microscopisch onderzocht moeten zijn.

Een aantal bijdragen gaan puur over NIA, wat een geweldige uitvinding is.

Dit onderwerp is opgezet om over obsidentify te brainstormen.
Bedankt voor je reactie Hisko. Dat overzetten naar een verzamelsoort klinkt heel positief!
Prima om dit verder in een nieuw/ander topic te bespreken.

Groeten, William de Jong

William de Jong

Hisko, ik ben wel even benieuwd naar welke Galerina's er nu 'omgezet' zijn. Ik neem aan naar verzamelsoort Galerina spec.?

1) Als er een paar Galerina-soorten niet in deze pool zitten, dan vrees ik dat die soorten dus ook genoemd gaan worden door de NIA, en dan een makkelijke dumpplek worden.

2) In die zin vind ik het idee van Julian ook wel erg aansprekend!
Citaat van: Julian op november 24, 2021, 16:04:22 PM
Helemaal accuraat zou het zijn als foto's van een goedgekeurde Zandpadvezelkop door de NIA gebruikt worden voor 'Vezelkop onbekend' (Inocybe spec.) wanneer Zandpadvezelkop uitgesloten wordt van de NIA.
Daarvoor biedt deze oude wens mogelijk een uitkomst: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2365725.html#msg2365725

Een Zandpadvezelkop Inocybe lacera is per definitie een Inocybe spec. (hier 'Vezelkop onbekend' genoemd).
Hoe sta jij daar tegenover?

3) Dan nog een ander punt: Stel dat er nu Mosklokje onbekend - Galerina spec. als antwoord wordt gegenereerd door de NIA, die naam roept mogelijk ook vragen op bij waarnemers. Mooier zou dan Mosklokje - Galerina zijn, mijns inziens.

4) Is het een idee dat we als paddenstoelenadmins nog een aantal van die lijstjes gaan maken van moeilijke soortgroepen waarbij de NIA beter een verzamelsoort kan noemen? (voorbeeld alle Vezelkoppen naar Vezelkop onbekend - Inocybe spec., of dus de meer stylistische optie Vezelkop - Inocybe)

Groeten, William de Jong

hiskodevries

De Galerina`s die in in NIA zitten en zijn getagd met de determinatie optie 'microscopisch onderzoek nodig'  oid
We kunnen NIA niet foppen bij het leren. Dan is het hek van de dam
We  kunnen wel de output van NIA herleiden naar andere soorten.
Dit zijn de gemapte soorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

mocht dit goed werken en ik krijg niet de hele wereld over mij heen kunnen we naar andere complexen  kijken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Dit is een goed begin, wat mij betreft gebeurt dit voor alle soorten die onder de microscoop moeten, ObsIdentify gaat daar niks mee kunnen. Genera kunnen we beter negeren met validatie, dan hoeven we ons ook niet druk te maken over het feit dat het nog steeds een zooitje is bij Galerina spec. (maar dat hou je zolang iedereen enkel een foto van de bovenkant maakt).
Wat mij betreft mag een groot deel van (of alle) zeldzame soorten verwijzen naar 'paddenstoel onbekend', die gaan vaker fout dan goed. Om maar even wat te noemen: Lycoperdon echinatum, Hygrophorus eburneus, Boletus satanas, Auricularia auricula-judae var. lactea, Amanita ceciliae, Scleroderma polyrhizum, Inocutis rheades, Spongipellis pachyodon, Hydnum rufescens, Lenzites warnieri, Phylloporia ribis f. evonymi, Inocybe fraudans sl, Pseudoclitocybe cyathiformis, Hohenbuehelia petaloides, Spathularia flavida.
Groeten,
Martin

hiskodevries

Dat gaat niet gebeuren. Russula... naar russula spec is in overweging te nemen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

William de Jong

Waarom niet Hisko? Het zou wel prettig zijn als je wat meer transparantie toont in zulke reacties.

Wat is de reden dat je een deel van de Galerina's wel hebt teruggebracht naar Galerina spec., en dat dit voor Russula's. ook mogelijk is, maar andere moeilijke soortgroepen (o.a. de voorbeelden die Martin noemt) niet?

Je vraagt ons om oplossingen met betrekking tot de "onbeheersbare stroom." Dan worden er oplossingen geboden waar al je paddenstoelenadmins voluit achter zullen staan, dan vind ik niet dat je dat zomaar af kan doen met "dat gaat niet gebeuren."

Tientallen malen is al aangekaart dat de huidige situatie voor admins (van bepaalde soortgroepen) niet werkbaar (meer) is. Hoe ben je van plan ons als paddenstoelenadmins erbij te houden?

Groeten, William de Jong

hiskodevries

Willian, ik zal het even dieper oppakken
Dit
CiteerWat mij betreft mag een groot deel van (of alle) zeldzame soorten verwijzen naar 'paddenstoel onbekend',
gaat niet gebeuren.
Soorten, die alleen microscopisch zijn te herkennen, van 1 genus bundelen is te overwegen.
maar niet te snel .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0