IJseend leeftijd en geslacht

Gestart door mjh, november 23, 2021, 23:11:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

mjh

Gisteren ben ik op de Brouwersdam een aantal ijseenden tegengekomen: https://waarneming.nl/observation/229730056/.
Ook vorig jaar heb ik daar de nodige ijseenden gezien en het valt me op dat ze allemaal een vrouwtjesachtig kleed hebben. Statistisch gezien lijkt het wat onwaarschijnlijk dat het allemaal vrouwtjes zijn dus ik vermoed dat er ook de nodige 1e winters rondzwemmen. Na het nodige speurwerk is dat vermoeden bevestigd, maar ik heb wat moeite de kenmerken te vinden hoe een 1e winter (in dit geval dus in november) te onderscheiden is van een adult vrouwtje. En ik ben benieuwd of er van een 1e winter nog zichtbare kenmerken zijn die iets zeggen over het geslacht.

Met vriendelijke groet, Michiel

pdeknijff

IJseenden hebben een zeer complex ruipatroon waardoor vrijwel ieder individu er net even anders kan uitzien, zeker in de periode oktober-maart.
Jonge mannetjes (wrsch de meeste) zouden nu al een lichtere vlek vlak voor de snavelpunt moeten hebben, waardoor deze nog het eenvoudigst van vrouwtjes te onderscheiden zijn.
Daarnaast is de vorm van de toppen van de schouderveren (scapulars) en de zgn. teritials belangrijk (puntig of afgerond) evenals de kleur van de lichte zomen langs deze veren.
Dit zijn echter details welke je meestal niet goed op veldfoto's kunt kunt zien.
Voor jouw vogels durf ik mijn hand niet in het vuur te steken, maar ik vermoed dat het jonge vrouwtjes zijn.
Het veiligst is ze niet verder te duiden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

mjh

Dank voor je reactie Peter. Mijn vermoeden dat het niet zo eenvoudig is wordt bevestigd. Ik heb nog wel wat extra foto's dus op een regenachtige dag ga ik verder puzzelen. Puur ter leering ende vermaeck.
Met vriendelijke groet, Michiel