Welk diertje maakt zo'n ''nest'' ?

Gestart door Bj.schoenmakers, november 23, 2021, 01:56:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bj.schoenmakers

Ik post 'm maar even hier, aangezien ik geen idee heb welke soortgroep het hier betreft.

Ik keerde vandaag een boomstam die op de grond lag om en aan het hout zat deze uitstulping met iets wat lijkt op een uitsluipgaatje oid.
Het ding is ongeveer 3 cm lang en lijkt gemaakt van houtpulp maar is zeer stevig. Ik kon het met mijn vinger niet indrukken of lospeuteren.
Dus zeker niet papierachtig of zo. Heeft iemand zoiets wel eens gezien of weet iemand welk beestje dit gemaakt heeft ?.. (ik heb het niet
losgemaakt dus ik weet niet of het misschien alleen een ingang naar een nest is oid)

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229731785/.
1 Insect onbekend (overig) - Insecta indet.
datum: 2021-11-22
locatie: Elst (Gld) - De Park (GE)

foto's:



Rayan Majoor

Ziet eruit als een nachtvlindercocon (er zijn verschillende genera die zulke cocons maken, waarbij de rups houtsnippers afbijt en hiermee een heel stevige cocon maakt... denk aan soorten uit het genus Acronicta, Cerura, Furcula en Harpyia, maar ook soorten zoals de krakeling en het vlasbekuiltje die echter vaak rommeligere cocons op dunnere planten maken). De draak (Harpyia milhauseri) zal het niet zijn: die heeft vaak een ronde cocon die op de schors van voornamelijk levende beukenbomen wordt gemaakt. De andere drie genera zijn heel goed mogelijk, en daar is alleen misschien wat meer over te zeggen wanneer ik het formaat van de cocon weet, of het rupsenhuidje in de cocon zou kunnen zien.
Wat overigens nog interessant is om erbij te weten: de vlinder is nooit uit deze cocon gekomen, maar toch is dit gat wel van binnenuit gemaakt. Hoe dit kan? Dit gat is gemaakt door een sluipwesp. Nachtvlinders met zo'n stevige cocon scheiden namelijk als net uitgekomen vlinder een stofje uit dat de cocon zachter maakt, zodat ze zich eruit kunnen worstelen (waardoor er vaak niet meer dan een scheurtje te zien is waar wat donshaartjes van de volwassen vlinder aan zijn blijven zitten). Een uitzondering hierop is de draak, die een speciale tand voorop de pop heeft waarmee ie de cocon open kan snijden (zie https://lepiforum.org/wiki/page/Harpyia_milhauseri#Puppe).
Sluipwespen echter banen zich een weg naar buiten door met hun kaken een gat in de cocon te kauwen. Daardoor ontstaat er een rond gat waar vaak nog wat rafelige randjes aan zitten. Daaraan kan je dus zien dat er hier een sluipwesp, en geen vlinder, uit is gekomen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bj.schoenmakers

Leuk!, bedankt voor je info leuk om te le(r|z)en. Als ik er nog een keer langs kom zal ik eens kijken of er nog iets herkenbaars in de cocon zit..
Voorlopig dus maar nachtvlinder onbekend - cocon ,  :duim:

Rayan Majoor

Misschien nog leuk om te zien: dit is dus hoe het eruit ziet wanneer er een vlinder uit zo'n cocon is gekomen, en niet een sluipwesp. Je ziet dus een scheur met wat 'vacht' van de vlinder eraan ipv een rond uitgesneden gat.

https://waarneming.nl/observation/198648312/
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bj.schoenmakers

Gisteren nog eens langs gelopen en ik kon 'm nu wel openpulken .. Er zat nog een gedeelte van de cocon in.

foto's:



geen idee of dat nog helpt om het specifieker te maken ?

Groeten
Bart

Rayan Majoor

Leuk dat je terug bent gegaan! Heeft zeker wat weg van een hermelijnvlinder-achtige, maar zonder het formaat van de cocon/pop (cocon is het houtige wat je hier opengemaakt hebt, de pop is het beestje zelf: wat jij hier de cocon noemt is een restant van de pophuid :angel:) en vooral zonder een goed beeld van de achterlijfspunt van de pop blijft het lastig er echt wat over te zeggen. Poppen zijn voornamelijk te determineren ahv formaat, vorm van vleugels/poten (dat is bij jouw pophuid niet meer aanwezig) en structuur en vorm van de achterlijfspunt. Zie de pop-foto's van deze waarneming van de witte hermelijnvlinder.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bj.schoenmakers

Oja.. moet ik het wel goed benoemen natuurlijk .. ;-)
Het was wel een aanzienlijke grootte (3cm oid), ik kom er nog wel een keertje langs denk ik.;-)
 
Wat een gave fotoserie trouwens !!

p.s. het ene mysterie is nog niet opgelost of het volgende dient zich al weer aan ... ;-)
op bijna dezelfde plek weer een pophuid gevonden in een vermolmde boom : https://waarneming.nl/observation/229975019/
(ja je moet wat als beestjeszoeker in de winter ;-)

Bedankt voor je reactie weer !
Groeten
Bart