Zwart gesteeld bolletje op grasstengel onder water => eicapsule platworm?

Gestart door Rayan Majoor, maart 30, 2021, 10:57:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209620663/.
4 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-03-29
locatie: Wageningen - Nudepark 2 (GE)

foto's:






Lijkt (zeker vanwege de donkere basis op de grasstengel) op een paddenstoel-achtig iets, maar is wel erg groot voor wat ik van slijmzwammen gewend ben. Ik kan het nog verzamelen (als het er nog zit), dus laat het me maar weten als dat nuttig zou zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Dag Rayan,

Ziet er interessant uit. Slijmzwammen (vochtminnend) kunnen ook onderwater voorkomen dat is het probleem niet maar dit zegt me niets.
Wellicht wordt het duidelijker als je dit onder de mic. bekijkt en ook bij andere fora maar proberen. Wie weet herkent daar iemand dit.

Overigens "groot voor een" ...... is nogal vaag. Ik begrijp wat je bedoelt maar het is prettiger om ongeveer de hoogte in mm/cm te geven.
Groter dan Brefeldia maxima zullen ze niet zijn  ;)
Groeten Marian

Rayan Majoor

Bedankt! Zelf heb ik alleen een simpele prepareermicroscoop, dus microscopisch kan ik sowieso niet. En als het niet nodig is maak ik liever niet iets kapot... maar het lijkt me niet dat dit iets dierlijks is (in het veld kon ik het niet zo goed zien) dus dan kan het onder de prepareermicroscoop misschien nog wel iets opleveren. Ik zal morgen nog eens gaan kijken.

Inderdaad niet zo duidelijke beschrijving van het formaat, maar daarom had ik ook nog foto's waarop m'n vingers, een waterspringstaartje en een poelslak op stonden ter referentie. Zo op de foto's metend denk ik dat de bolletjes iets van 3 mm in doorsnee waren, maar had niks om te meten bij me.
Inderdaad zeker kleiner dan B. maxima, maar ik refereerde naar de slijmzwammen die losse bolletjes op steeltjes vormen (en niet één grote massa). Maar nog steeds ken ik slijmzwammen niet zo goed dus kan ik best gewoon te weinig ervaring hebben :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Vandaag heb ik op dezelfde locatie een Schmidtea-platworm gevangen. Was even benieuwd naar hun levenswijze, en vond deze pagina met info over deze platwormen. Ongeveer halverwege het artikel staat ook een foto van een eicapsule van dit soort platwormen, en dit lijkt verbazingwekkend veel op wat ik hier gevonden heb. Gezien het formaat van de platworm die ik vandaag heb gevonden is het niet onmogelijk dat deze bolletjes inderdaad eicapsules van een platworm zijn.
Heeft iemand hier toevallig al meer ervaring mee? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Dit zijn inderdaad eicocons van platwormen. Welke weet ik niet, maar kan zomaar Schmidtea zijn
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl