Grofgestreepte glimslak - Zonitoides excavatus?

Gestart door TiesK, januari 07, 2022, 12:54:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

TiesK

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/231430373/.
1 Grofgestreepte glimslak - Zonitoides excavatus
Aangezien de waarnemingen van deze soort worden verborgen lijkt het mij niet handig om hier de datum en locatie te vermelden.

ObsIdentify en beeldherkening denken dat het gaat om Grofgestreepte glimslak (Zonitoides excavatus) en ik vraag mij af of dit klopt. Ik had niks bij me om mee te meten, maar ik schat dat de grootte ongeveer 6x3 mm was. Hij zat onder dood hout in een vrij nat bos.

foto's:





Vriendelijke groeten,

Ties Kemme

peeterke

#1
Beste Ties,

uit de beschrijving van de soort
Citeer
Het dier is meestal grijs (in tegenstelling tot Z. nitidus, waarvan de dieren zwart zijn). Te verwarren met Donkere glimslak Zonitoides nitidus. Deze heeft een kleinere navel, is platter en het huisje en het dier zijn donkerder met een gladder huisje

Afgaande op de kleur en zeldzaamheid neig ik naar Donkere glimslak, Zonitoides nitidus.

Maar beter is het om op een reactie van een deskundige te wachten.
vriendelijke groeten,

Kees

gbeersma

In zijn algemeenheid: probeer altijd de maat van een slakkenhuis op te geven/op de foto te laten zien. Het kan bijv. duidelijk maken of dit in plaats van een Zonitoides een Nesovitrea hammonis zou kunnen zijn. Ook de navel is altijd belangrijk, dus een foto recht van onderen genomen (nadat al die viezigheid uit de navel verwijderd is!). Ik waag me niet aan een naam, misschien anderen?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Tello Neckheim

Ik vind de slak er wel erg veel op lijken, toch jammer dat de foto's iets te onscherp zijn. De navel is wijdt, de laatste omgang is niet zo naar buiten als Z. nitidus. Vindplaats kan kloppen. Maar ik heb te weinig ervaring met deze soort qua ribbing. Dus ik zou inderdaad ook betere foto's moeten zien om zeker te zijn.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

alegro

Ik durf het wel aan deze slak op grond van deze foto's met 100% zekerheid als Z excavatus te benoemen.
Geen enkele andere glim/blank/glansslak in Nederland heeft namelijk de combinatie van deze kenmerken:
1) langzaam in breedte toenemende windingen.
2) Zeer wijde navel.
3) Grove streepjessculptuur.

Tello (die de vindplaatsgegevens kan zien) zegt dat het qua vindplaats kan, dus er lijkt mij geen enkele reden
om de waarneming niet goed te keuren.

(Desnoods kan nog even gekeken worden of het om een reeds bekende vindplaats van deze soort  gaat.)
Grüezi mitenand,
Arjan