Engelse Campanula?

Gestart door michiel k, februari 21, 2006, 19:26:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Tijdens een vakantie afeglopen voorjaar (eind mei) in de New Forest in Zuid Engeland heb ik deze, naar ik aanneem, Campanula op de foto gezet. Hij groeide in de zijkant van een brug. Kent iemand de naam hiervan?
Michiel van Kerkvoorde

han.endt

Campanula portenschlagiana. Veel gekweekte plant die hier in Nederland wel eens verwilderd wordt gevonden. De Engelse situatie ken ik niet, maar het is in ieder geval een exoot. Oorspronkelijk uit de Balkan.

michiel k

Han, hartelijk dank. Daar was ik zelf nooit achter gekomen. Ik heb deze foto gemaakt midden in een groot, nat heide- en veengebied. Leuke soorten die daar massaal voorkwamen waren onder meer heidekartelblad en liggende vleugeltjesbloem. Beide leken het goed te doen bij de intensieve begrazing van ponies. Door dat gebied liep een dijklichaam van een oude spoorbaan. In een tunneltje onder de spoorbaan groeide de Campanula. Als je kijkt naar alle gekke eenden- en ganzen soorten die je in Engeland tegenkomt, lijken Britten wel een reputatie hoog te houden hebben in de verspreiding van exoten.  
Michiel van Kerkvoorde