D. cerviculata?

Gestart door Leighmus, november 13, 2021, 15:55:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leighmus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229276911/.
1 Hakig smaltandmos - Ditrichum cylindricum vegetatief, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-11-03
locatie: Blaricum - Warandebergen (NH)


foto's:









Op lemig steilkantje
Rens schreef wat je las

Pluijm

Blaadjes lijken niet 'hakig'.
Een (voor mij) moeilijke groep van soorten. Naast Ditrichum, ook Dicranella optie. Ditrichums hebben meestal gepaarde bladtanden, niet helemaal duidelijk wat hier het geval is.
Er wordt ook vaak gevraagd naar kenmerken van de broedkorrels op de rhizoiden.
Zou ook kijken bij bijv. Kleigreppelmos, Dicranella varia.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Ha, ja, ik kom na nog een poging uit op Dicranella heteromalla of cerviculata, ware het niet dat die soorten groter zouden moeten zijn (deze planten waren hoogstens .5cm). Ik loop vast doordat de nerf duidelijk veel meer dan 1/5e van de bladbasis inneemt en dit me met de flora bij deze twee soorten brengt. Ik zal nog eens naar broedknolletjes zoeken.
Rens schreef wat je las

Pluijm

Met die breedte van de nerf heb je wel een punt, afslag Dicranella heteromalla/cerviculata beter. Ik ken als klei-bezoeker beide soorten slecht, maar D. cerviculata zou lange bladbasiscellen hebben, passend bij jouw foto.
Een overzichtsfoto van het kussen zou ook helpen nog.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Citaat van: Pluijm op november 17, 2021, 23:36:55 PM
Met die breedte van de nerf heb je wel een punt, afslag Dicranella heteromalla/cerviculata beter. Ik ken als klei-bezoeker beide soorten slecht, maar D. cerviculata zou lange bladbasiscellen hebben, passend bij jouw foto.
Een overzichtsfoto van het kussen zou ook helpen nog.

Zo, nieuwe foto's toegvoegd en andere foto's verwijderd.
Ik denk dat D. cerviculata inderdaad beter past, al vind ik de planten nog steeds erg klein.
Op de foto's zie je dat de cellen onderin het blad overwegend meer dan 6:1 l:b zijn, vaak veel meer (overwegend 6:1 voor D. heteromalla).
Foto 4 is de nerf ventraal, en daar zie je dat er geen bovenste laag stereïden is, die D. heteromalla wel zou moeten hebben.

De overzichtsfoto is vrij beroerd, maar dat is wat mijn telefoon kan, helaas.

Dank voor het sturen, weer
Rens schreef wat je las

Pluijm

Ik ben benieuwd of andere admins voor een groene vink gaan, ik ken de soort onvoldoende. Meestal zijn voor een zekere naam ook kapsels nodig meen ik. Maar D. cerviculata lijkt me de beste keus.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Citaat van: Pluijm op november 18, 2021, 23:18:46 PM
Ik ben benieuwd of andere admins voor een groene vink gaan, ik ken de soort onvoldoende. Meestal zijn voor een zekere naam ook kapsels nodig meen ik. Maar D. cerviculata lijkt me de beste keus.

Mijn zekerheid heeft sowieso altijd een ± nodig. Ik heb het—dit moet waar zijn—vaker dan ik weet verkeerd.
Rens schreef wat je las

RudiZmos

heren, (hoewel, ik ken Arno maar ...?), maar dat terzijde.
het formaat van Dicranella's kan heel erg varieren. Ik vermoed dat er D. heteromalla op de foto's staat, brede bladvoet die even parallel naar boven gaat en dan plotseling versmald, tikje weinig tanden. Ik heb bij de waarneming gekeken hoe de standplaats kan zijn. D. cerviculata staat op heide/veen bodem, dit lijkt (gekapt?) bos, dat pleit ook voor Pluisjemos. Op boswalletjes hangt het altijd mooi omlaag, als het vlak groeit weet het ook niet waar de bladtoppen naar toe moeten.
v.g., Rudi

Pluijm

Ja daar heeft Rudi wel twee punten.
Dicranella's vielen niet voor niets vroeger onder de categorie hkp-(hele kleine pest)mosjes. Ik heb er iig. veel te weinig ervaring mee.
Wij kennen elkaar al wel, maar wellicht is een voornaam als ondertekening een optie?  :blink:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Citaat van: RudiZmos op november 20, 2021, 22:24:33 PM
heren, (hoewel, ik ken Arno maar ...?), maar dat terzijde.
het formaat van Dicranella's kan heel erg varieren. Ik vermoed dat er D. heteromalla op de foto's staat, brede bladvoet die even parallel naar boven gaat en dan plotseling versmald, tikje weinig tanden. Ik heb bij de waarneming gekeken hoe de standplaats kan zijn. D. cerviculata staat op heide/veen bodem, dit lijkt (gekapt?) bos, dat pleit ook voor Pluisjemos. Op boswalletjes hangt het altijd mooi omlaag, als het vlak groeit weet het ook niet waar de bladtoppen naar toe moeten.
v.g., Rudi

Dank voor de reactie, Rudi. Ik heb nog een foto toegevoegd van een bladdoorsnede. De foto is niet fantastisch maar iets beters kreeg ik niet gesneden (ik heb het een goed uur geprobeerd). De doorsnede is vrij ver richting de top gemaakt.
Ik heb het gevonden in een heemtuin, op een lemig steilkantje onderaan een aangelegd heideterrein, bij een leemkuil.

Rens
Rens schreef wat je las

Leighmus

Citaat van: Pluijm op november 20, 2021, 23:49:25 PM
Ja daar heeft Rudi wel twee punten.
Dicranella's vielen niet voor niets vroeger onder de categorie hkp-(hele kleine pest)mosjes. Ik heb er iig. veel te weinig ervaring mee.
Wij kennen elkaar al wel, maar wellicht is een voornaam als ondertekening een optie?  :blink:

Ha, net iets als de DYC's voor de vaatplanten (Damn Yellow Composits).
Rens schreef wat je las