Gebundeld netpluimpje ?

Gestart door Ralf Hartemink, november 12, 2021, 06:22:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ralf Hartemink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik denk een gebundeld netpluimpje, maar volgens wikipedia zijn die bruin. Dus nu gezet op Netpluimplje obekend. Is dit verder te definiëren ?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229205011/.
1 Netpluimpje onbekend - Stemonitis spec.
datum: 2021-11-11
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Midden (GE)

foto's:




Marian Jagers

Dag Ralf,

Je vondst is nog onrijp, vandaar de lichte kleur. Misschien kun je nog eens gaan kijken naar de verdere ontwikkeling.
Zie voor info https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,365525.0.html
Groeten Marian

Rayan Majoor

Het leek mij leuk om ook eens zo'n netpluimpje te zien dus ik heb deze net even opgezocht: op dit moment zijn ze diep zwart. Ik heb een 'pluimpje' verzameld, mocht er onder de microscoop naar gekeken moeten worden. Hoe kan ik deze soort slijmzwammetjes het beste drogen? Of is een andere bewaar-optie beter?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Ryan,

Slijmzwammen drogen vanzelf op. Je doet er het beste aan rijpende/nog opdrogende slijmzwammen met rust te laten om deze laatste fase in de ontwikkeling niet te verstoren. Slijmzwammen zijn rijp als ze droog zijn en een poederige sporenmassa bevatten.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Bedankt voor de antwoorden! Vooral dus met rust laten... hopelijk heb ik ze genoeg rust gegeven. De dag dat ik ze verzamelde waren ze dus diepzwart, sinds de dag erna bruin zoals op de laatste twee foto's. Zijn ze hier al rijp of heb ik het rijpingsproces verstoord? (anders kan ik morgen even op de locatie kijken wat er daar van over is).

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229497277/.
50 Schijfnetpluimpje - Stemonitis flavogenita vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-11-12
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Midden (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Ja, met rust laten..............  :duim: Bovendien is het heel leerzaam om de ontwikkeling te volgen. Nu je dit hebt gedaan zie je ook waarom.
Verstoring heeft niet plaats gevonden. Overigens kan verstoring ook op een natuurlijke wijze gebeuren, denk aan een flinke bui regen, een hoeveelheid blad of een hongerig dier of insect etc. Slijmzwammen zijn zodra ze sporangia (vrl.) gaan ontwikkelen het meest kwetsbaarst.
De kleur van de vrl. op de onderste twee foto's is lichter dan de voorgaande, ze zijn ook mat van kleur, wat inhoudt dat ze opgedroogd zijn en hun sporen aan het verspreiden zijn.

Je suggestie is te voorbarig.
Stel dat dit S. flavogenita zou zijn, dan zou je vondst een heel klein schijfvormig uiteinde moeten hebben aan de top van de columella (= de voortzetting van de steel). Dit kenmerk is nu niet zichtbaar omdat het bedekt is met een dikke laag sporen en daar tussen een netwerk.
Het lijkt me eerder S. axifera maar wil je het zeker weten, kun je je vondst beter opsturen ter controle zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,18045.0.html
Groeten Marian

Rayan Majoor

Top, bedankt! Ik had inderdaad niet verwacht dat het deze soort zou zijn. Qua kleur kwam ie het best overeen en ik had de naam vooral gekozen om te zien of er een reactie op kwam (die heb k nu, erg leerzaam :angel:)
Ook goed om te weten dat ze bij mij nu rijp zijn, dan zal ik ze klaar gaan maken om op te sturen!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ralf Hartemink

Vorige week nog een keer gaan kijken om te zien of ze rijp waren.. helaas had iemand de stronk waarop ze zaten meegenomen.  :'(

Rayan Majoor

Dat is interessant: ik ben afgelopen donderdag ook nog wezen kijken en toen was ie er nog. Het hout lag half begraven onder het zand dus ik weet überhaupt niet of ie zomaar mee te nemen was ) als het al mogelijk is, want misschien is het zelfs wel een boomwortel). Maar er zijn drie dingen die ervoor gezorgd zouden kunnen hebben dat je ze niet terug gevonden hebt: de aangegeven locatie van je waarneming wijkt ongeveer 10 meter van de werkelijkheid af (dat heeft me de eerste keer nogal wat zoekwerk opgeleverd, maar de slijmbal slijmzwammen zaten bij het meest noordelijke pad van de driehoekskruising); de slijmzwammen waren afgelopen week al helemaal verregend en nog slechts restantjes (foto's daarvan komen tzt nog), en de rand van het pad was verborgen door afgevallen blad waardoor het hout inderdaad in eerste instantie verdwenen leek, maar de 'rand' van het pad was gewoon opgeschoven en het hout lag grotendeels verborgen onder het blad. Ik denk dat je ook nu nog het hout wel terug kan vinden, maar denk dat de slijmzwam ondertussen wel echt volledig verdwenen zal zijn
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Vandaag door Hans van Hoof bekeken, met als volgende conclusie:
'Het is Stemonitis fusca te herkennen aan de sporen die een netwerkje bezitten en het uitwendige capillitium met stekeltjes'
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Mooi :duim: Laat maar weer eens zien dat het verstandig is om ook naar de microscopische kenmerken te kijken.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Precies :angel:

En zoals beloofd nog de foto's van hoe het er een week later uit zag. Het geheel was ondertussen grotendeels met afgevallen blad bedekt, dus waarschijnlijk zou het anders al wel nog verder uit elkaar gevallen zijn


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl