-> Diderma/Didymium

Gestart door William de Jong, november 11, 2021, 08:57:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Dit is een Physarum soort toch? Groeiend op mos, op de stam van een beuk. Plasmodiocarp, zittend/ongesteeld. Peridium blauwgrijs, maar ook bruin, enkelvoudig, weinig kalk aanwezig. Vruchtlichamen niet zijdelings afgeplat. Geen columnella aanwezig. Ook geen pseudocolumnella? Of horen de buizen die ik heb gefotografeerd daarbij?
Sporen ietwat ovaal, gestekeld geornamenteerd: 11,8-13,9 x 10,2x12,2 µm; 12,5 x 11,1 µm Q = 1,13 (11 sporen); sommige sporen met een opvallende lichtere plek op de zijde.
Met de Ned. myxomecten kom ik bij een paar zeldzame soorten uit, dus ik heb graag wat hulp bij de determinatie.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229152263/.
1 Kalkkopje onbekend - Physarum spec. microscopisch onderzocht
datum: 2021-11-10
locatie: Rheden - Middachter Bosschen (GE)

foto's:
















Groeten, William de Jong

William de Jong


Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Goedemorgen William,

Wil je eerst eens goed lezen wat de verschillen zijn tussen de geslachten met een kalkschaal.
Lijkt me leerzamer dat jij dit zelf doet dan dat ik je dit voorzeg.
Groeten Marian

William de Jong

#3
Beste Marian,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben al een paar uur met deze slijmzwam en het doorspitten van de beschikbare literatuur bezig geweest, maar het blijft wel een hobby, ik heb daar gewoonweg niet de hele dag de tijd voor. Het is ook niet zo dat ik kom aanzetten met een paar foto's en domweg alleen de soortnaam wil weten.
Dus als er iemand is die me kan helpen met de determinatie, graag. Ik snap de zuinigheid in het aanbieden van hulp het delen van je kennis niet zo goed.
Sinds wanneer is het delen van je expertise niet leerzaam?

Ik zal er dus wel naast zitten wat betreft het geslacht waar ik deze vondst in moet plaatsen. Ik heb net nog een keer de hoofdsleutel doorgelopen, maar ik loop andermaal vast. Mocht jij me willen helpen met de bepaling van het genus of de soort en het waarom daarvan, dan zou ik daarmee erg gebaat zijn en daarvan ook weer een hoop leren voor de volgende keer.

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

#4
William, het is inderdaad zonde van je tijd om zoveel uur te besteden aan het zoeken binnen het verkeerde geslacht. Maar valt dat mij te verwijten?

Juist daarom plaatste ik mijn opmerking om eerst eens goed naar de verschillen tussen de geslachten te kijken. De verschillen herkennen behoort tot de belangrijkste basiskenmerken (ook al is het een hobby) en juist deze kennis zal je in de toekomst veel tijd en twijfel kunnen besparen. Maar je zult dit toch echt zelf moeten doen. Zoals je er ook als paddenstoelenliefhebber goed aan doet om tijd te besteden aan het herkennen van de verschillen tussen bijvoorbeeld Gordijnzwammen, Vaalhoeden, Galerina's en Vezelkoppen. Doe je dit niet, blijven het raadsels.

Lees in Nannenga eens over de geslachtskenmerken bij de diverse hoofdstukken in het boek. Dan zie je bij een volgende vondst in een oog opslag dat je die met dit soort capillitium niet bij Physarum moet zoeken, maar bij Diderma of Didymium.
Vervolgens zul je je bij vondst als deze ook moeten realiseren dat het verschil tussen Didymium en Diderma meestal gelijk te zien is aan de "sterretjes" maar bij sommige Didymiums zijn die onopvallend aanwezig, alleen in de kalkschaal. Dus mocht je je vondst niet bij Diderma kunnen vinden zul je ook bij Didymium moeten kijken.
Zo gaat dit nu eenmaal  ;)
Groeten Marian

William de Jong

Bedankt voor je reactie en uitleg, Marian. Ik ga er mee aan de slag.

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Nog even William. Van belang is dus dat je leert deze groep geslachten te herkennen aan het type capillitium.
Het is ook van belang om te kijken of er geen kristalstructuur aanwezig is in de kalkschaal. Dit om Didymium uit te kunnen sluiten. Kan lastig te zien zijn, kijk hiervoor op de breuklijn van een stukje kalk.

Blaas ook een vrl. helemaal leeg om te zien of er zeker wel of niet een columella (soms alleen op de bodem) aanwezig is.
Je hebt alleen Nannenga? Nannenga is een heel goed boek maar verouderd. Kom je er niet uit. Dan kan dit een reden zijn.
Sowieso is het verstandig je vondst op te sturen ter controle. Dan weet je zeker de goede naam en kun je daarmee je eigen gegevens nog eens controleren. 
Groeten Marian

William de Jong

Hoi Marian,

Bedankt voor de tips.
Ik heb gisteren nog even doorgeprutst, maar 'm uiteindelijk net voor 5 uur opgestuurd naar Hans.
Die heeft er vandaag naar gekeken en het gedetermineerd als Diderma chondrioderma.

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Groeten Marian