Roofvogel?

Gestart door Rolf Veenhuizen, november 10, 2021, 17:11:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rolf Veenhuizen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Door grote afstand erg matige foto's en kop aftekening is mogelijk wat afwijkend op de foto door schaduw. In deze boom al regelmatig torenvalk en slechtvalk gezien. Maar aftekening en kleur lijkt mij niet te kloppen voor deze soorten.
Helaas alleen zittend gezien, dus vlucht niet gezien.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229114083/.
1 Valk onbekend - Falco spec. rustend
datum: 2021-11-10
locatie: Lage Mierde - Landgoed De Utrecht - Het Goor (NB)

foto's:






jck

Ik hoop dat je het niet erg vindt maar ik ben zo vrij geweest om je foto te croppen en een beurt in Photoshop te geven - zie bijlage. De beeldherkenning geeft 100% Slechtvalk.

James

Rolf Veenhuizen

Dank voor je hulp!
Had de fotoherkening ook gebruikt, maar was zelf minder overtuigd dan 100%.  ;)

Rob Koelman

Citaat van: jck op november 10, 2021, 17:38:16 PM... De beeldherkenning geeft 100% Slechtvalk ...

Dat is dus geen hard argument bij de determinatie van vogels; het programma zit er te vaak naast om als voldoende betrouwbaar te kunnen gelden.

Ook zonder de inzet van dit programma is overigens duidelijk te zien dat het om een slechtvalk gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Vind je Rob? Toen ik half keek en de borstkleur zag dacht ik meteen aan mannetje sperwer. Ook al omdat de vogel in een boom zit, wat ik slechtvalken nog nooit heb zien doen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Citaat van: Rob Koelman op november 10, 2021, 18:06:27 PM
Citaat van: jck op november 10, 2021, 17:38:16 PM... De beeldherkenning geeft 100% Slechtvalk ...

Dat is dus geen hard argument bij de determinatie van vogels; het programma zit er te vaak naast
Citaat van: Oenanthe op november 10, 2021, 19:38:37 PM
Ook al omdat de vogel in een boom zit, wat ik slechtvalken nog nooit heb zien doen.

Dat is dus ook weer geen hard argument om een slechtvalk uit te sluiten..  ;D
Jelle

Wilfred

Citaat van: Oenanthe op november 10, 2021, 19:38:37 PM
Vind je Rob? Toen ik half keek en de borstkleur zag dacht ik meteen aan mannetje sperwer. Ook al omdat de vogel in een boom zit, wat ik slechtvalken nog nooit heb zien doen.

Zojuist even in mijn eigen waarneming archief gezocht op slechtvalk foto's. De boomzitters zijn beslist geen zeldzaamheid. Ik kan me overigens de twijfel over slechtvalk of sperwer wel voorstellen. Ik ga toch voor een slechtvalk die wat vreemd wordt belicht op de borst.   

Rob Koelman

Citaat van: Wilfred op november 10, 2021, 20:04:27 PM... Ik ga toch voor een slechtvalk die wat vreemd wordt belicht op de borst.

Kijk ook eens naar de duidelijk aanwezige baardstreep en de relatief korte staart...
Met vriendelijke groet, Rob

jck

De vleugels van een sperwer komen tot ongeveer halverwege de staart, bij een slechtvalk bijna evenlang als de staart. Deze lengte, plus de donkere delen op de kop en de forse bouw maken het voor mij een slechtvalk. De kleur op de borst komt van de herfstzon, denk ik.

James

Rolf Veenhuizen


frankneijts

Citaat van: Oenanthe op november 10, 2021, 19:38:37 PM
Vind je Rob? Toen ik half keek en de borstkleur zag dacht ik meteen aan mannetje sperwer. Ook al omdat de vogel in een boom zit, wat ik slechtvalken nog nooit heb zien doen.

Foto 4 laat duidelijk zien dat de vleugelpunt reikt tot ca. de staartpunt:normaal bij Slechtvalk maar bij Sperwer/Havik is dat ca. de helft.
Tot halverwege de jaren 70 bestond er in West-Europa een populatie Slechtvalken welke in bomen broedde (ook in NL hadden we ooit n paar van die boombroeders) maar die stierf omstreeks die tijd uit. In recente tijd vinden er echter in Oost-Europa weer broedgevallen in bomen plaats: er is zelfs n Poolse webcam van zo'n boombroeder: https://www.roofvogelwerkgroep.be/webcam-live/. En als je nog meer foto's wilt zien van Slechtvalken die in bomen zitten, google dan even simpelweg op 'Slechtvalken in bomen' of, beter nog 'Peregrines in trees'.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Wat dat betreft zijn het net Graspiepers, die slechtvalken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke