Gammaridae => Crangonyx pseudogracilis

Gestart door Rayan Majoor, november 10, 2021, 08:24:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229104037/.
10 Gammaridae indet. handvangst en losgelaten
datum: 2021-05-18
locatie: Wageningen - 't Pasje (GE)

foto's:









Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ah ja, die lijkt er wel erg op. De tabel is toch niet ideaal te volgen als je een levend beestje gebruikt :rolleye: Gelukkig zijn er experts die wat beter weten waar ze naar moeten kijken.
Ook het habitat (klein poeltje dat 's zomers zelfs vaak praktisch droog staat) klopt wel
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

#3
Ai, een opdrogende poel. Dat neigt dan eerder naar Synurella. Ik vraag t even na ter controle. Zit er een gele vlek boven op de kop?
Maak er even een onzekere Synurella ambulans van tot nader order. Jammer dat ze niet verzameld zijn ter controle
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

#4
Het is een gebied wat volgens mij iets van 5 jaar geleden vrijgegeven is voor natuur, en hierbij hebben ze een kuil gecreëerd. 's Zomers kan ik op het grootste gedeelte gewoon lopen, en zijn er nog enkele plakjes met modderig water (waarin ik zwervende heidelibel- en platbuiklarven vond). Dus geen idee of ie echt volledig droog komt te staan, maar er blijft niet heel veel water over.
Ik kom hier vaak genoeg dus ik kan zeker kijken of ik ze nog een keer weet te vangen en dan zal ik ze zeker bewaren. Heeft het nut om nu wat te gaan 'vissen' of zijn ze nu verborgen in hun overwinteringsplek?
De foto's die hier staan zijn praktisch alles wat ik heb. Echt een duidelijke vlek zie ik niet boven op de kop, maar vaag herken ik wel iets geels. Geen idee hoe duidelijk die vlek zou moeten zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

#5

Vandaag even wezen kijken of ik wat kon vinden: in eerste instantie niks, maar na een beetje de bodem omgewoeld te hebben uiteindelijk toch een klein garnaaltje gevangen (minstens vier keer zo klein als degene die ik deze zomer gevangen heb). Ik neem aan dat het een jonkie is (maar misschien valt er nu al te zien of het überhaupt dezelfde soort kan zijn...? En zo niet, wanneer kan ik er het beste een onder de microscoop bekijken?). Heb d'r daarom meegenomen en ga d'r proberen groot te brengen. Volstaat het hiervoor om wat waterplanten te geven als voedsel of leven ze ergens anders van?

Zie https://waarneming.nl/observation/229925022/.
foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lupokatja

Ik zou hier eerlijk gezegd gewoon Crangonyx pseudogracilis van maken. Weliswaar heb ik voorzover ik weet geen enkele ervaring met Synurella ambulans, maar op basis van de paar fotos die ik van die soort kon vinden op internet kreeg ik nu ook niet direct de indruk dat die ook die typische vaag-blauwe lijntjes/ringetjes laat zien (maar ik laat me graag corrigeren).

Groeten,

Lützen Portengen

Ton van Haaren

Dit is inderdaad Crangonyx. Ofschoon het op basis van foto's niet altijd goed te zien is meen ik dat het laatste 3 staartsegmenten niet versmolten zijn.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Dan gaan we voor C. pseudogracilis :duim:
Ik zal alsnog kijken of ik de garnaaltjes die ik gevangen heb op kan kweken om echt zekerheid te krijgen, maar als dat niet lukt hebben we in ieder geval een sterk gegrond vermoeden :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl