Roest op composiet

Gestart door WijnandvB, november 10, 2021, 07:26:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Goedemorgen.
Deze waarneming heb ik ingevoerd om erachter te komen of dit inderdaad een roest is. De keuze voor "roest onbekend" kon ik niet vinden.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229096434/.
1 Kruiskruidroest - Puccinia glomerata
datum: 2021-11-09
locatie: Veenendaal - Kwintelooyen (UT)

foto's:


Het materiaal kan ik verzamelen en toesturen.
Foto waardplant bijgevoegd.

Mvrgr, Wijnand.

ejslootweg

De composiet is akkerkool. Dat scheelt al bij het uitzoeken van de roest. Heb je het roestenboek?

groeten, Erik
groeten, Erik

WijnandvB

Nee, dat boek heb ik niet Erik. Ik zoek even verder op internet.

WijnandvB

Wanneer ik met de waardplant zoek, kom ik uit op Puccinia lapasanae. Van die soort vind ik geen afbeeldingen waarbij de roest op de stengels zichtbaar is. Klopt de soortnaam wel?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: WijnandvB op november 10, 2021, 10:27:38 AM
Nee, dat boek heb ik niet Erik. Ik zoek even verder op internet.

Het boek staat in zijn geheel op internet en is dus te downloaden (zie https://bodemplant.nl/roesten/).

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

WijnandvB

Dank je wel voor de tip. Ik vrees dat dit mij toch echt boven de pet gaat. Mede vanwege  :micro: wat ik niet beheers. In het boek lees ik wel dat deze roest ook op de stengels kan voorkomen dus ik vermoed dat de benaming akkerkoolroest juist is. Ik wacht een bevestiging af.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: WijnandvB op november 10, 2021, 15:28:11 PM
Dank je wel voor de tip. Ik vrees dat dit mij toch echt boven de pet gaat. Mede vanwege  :micro: wat ik niet beheers. In het boek lees ik wel dat deze roest ook op de stengels kan voorkomen dus ik vermoed dat de benaming akkerkoolroest juist is. Ik wacht een bevestiging af.

Ik vermoed het ook, maar of het zonder  :micro: ook op zeker kan durf ik niet met zekerheid te zeggen. De tabel op blz 113 volgend zou ik denken dat het wel klopt. Dit lijken mij telia. Maar ik vergis mij nog wel eens ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ejslootweg

klopt, dit zijn telia of uredinia. Bij P. opizii worden alleen aecia gevormd, dus die valt of. Bij Coleosporium zijn de uredinia helder oranje, die valt ook af. Blijft alleen P. lapsanae over. Laat wel zien dat het altijd belangrijk is bij de waarneming ook de waardplant herkenbaar in beeld te brengen. Anders was hier niet uit te komen.

groeten, Erik
groeten, Erik

Henri van Dodeweerd

Citaat van: ejslootweg op november 10, 2021, 20:04:55 PM
klopt, dit zijn telia of uredinia. Bij P. opizii worden alleen aecia gevormd, dus die valt of. Bij Coleosporium zijn de uredinia helder oranje, die valt ook af. Blijft alleen P. lapsanae over. Laat wel zien dat het altijd belangrijk is bij de waarneming ook de waardplant herkenbaar in beeld te brengen. Anders was hier niet uit te komen.

groeten, Erik

Leerzaam!! :duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

WijnandvB

Ja, mooi dat er duidelijkheid is.
Wel een foutje van me om akkerkool te verwisselen met kruiskruid.... :-\

Bedankt voor de aanwijzingen.
Mvrgr, Wijnand.