Hoofdmenu

Melkeppe?

Gestart door koenv, november 08, 2021, 19:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/229045738/.
1 Melkeppe - Peucedanum palustre bloeiend, veldwaarneming
datum: 2021-11-08
locatie: Koolkerke - Fort van Beieren (FB) (Provinciedomein) (WV)

foto's:




Kan aan de hand van deze foto's gezegd worden of dit Melkeppe is? Indien andere zaken in beeld gebracht moeten worden, kan ik altijd terug gaan.
mvg

Koen

migratorius

Van schermbloemigen altijd de bladeren goed fotograferen en de aan- of afwezigheid van bladkransen rond de individuele en verzamelschermen vastleggen.

Volgens mij zouden die lange blaadjes aan de basis van het scherm wel een goede hint moeten zijn, maar ik kan er niets van maken.
Ik weet ook niet in hoeverre een schermbloemige in november er nog goed identificeerbaar uitziet... laatste uitlopers van een afgemaaide plant zijn bijvoorbeeld lastig!

JanHein

koenv

Bedankt JanHein. Ik loop nog even langs deze week om te kijken of ik meer kan zien (ze zijn wel aan het snoeien in deze buurt, dus geen zekerheid).

Ondertussen werd waarneming al goedgekeurd door Rutger als 'schermbloemigefamilie'.
mvg

Koen

Rob Koelman

Mocht ie er nog staan: melkeppe heet natuurlijk niet voor niets zo...

(Even een stukje jong blad of stengel afbreken om te kijken of er melksap tevoorschijn komt)
Met vriendelijke groet, Rob

koenv

Bedankt voor de tip. Vandaag teruggegaan, maar hij was ondertussen weg. Ik onthou het voor de volgende keer;
mvg

Koen

Willemien Troelstra

Als ie echt op het dijktalud stond is Melkeppe erg onwaarschijnlijk, dat is toch echt een moeras/waterkant-plant.
Het melken van Melkeppe is trouwens niet altijd goed zichtbaar. Als je het wel ziet is het een goed kenmerk. Als je het niet ziet is Melkeppe dus niet gelijk uitgesloten.
groet, Willemien Troelstra