Frullania tamarisci?? => Ja

Gestart door Bart Hessen, november 08, 2021, 12:15:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229005462/.
1 Flesjesroestmos - Frullania tamarisci
datum: 2021-11-03
locatie: Elspeet - Elspeeterbosch (GE)

foto's:






Lang thuis op zitten puzzelen. Ziet er niet uit als helmroestmos, maar ik kom op niets anders uit dan een Frullania. Behoorlijk fors. Flinke mat op beuk op een donkere, vochtige plek in malebos. Tientallen andere beuken in dit stuk bekeken, maar alleen op deze boom gevonden. Helaas geen monster genomen (maar kan de boom wel terugvinden).
Ondertussen zo'n beetje alle foto's van F. dilatata uit Gld bekeken, maar niets dat er op lijkt qua habitus.
Is het de moeite waard om een monster op te halen?

Ben Kruijsen

volgens mij Frullania dilatata. Lijkt niet op de F. tamarisci zoals ik die uit de duinen ken. Bij twijfel welke Frullania altijd een closup van de onderzijde van een takje maken. Dan is het meteen duidelijk.

Pluijm

De groeiwijze, met deels vanaf het substraat af vertakkende stengels doet me toch wel aan F. tamarisci denken. Bij sommige blaadjes lijkt het ook of de bladtop wat puntig naar beneden duikt.
De foto's zijn wel aan de matige kant. De planten zijn ook vochtverzadigd en misschien dat dan de typische tamarisci-habitus minder duidelijk is.
Zoals Ben schrijft, een close-up van een omgedraaid stengeltje geeft uitkomst.
Ik denk toch een heel serieuze kandidaat, graag nogmaals een poging voor foto!
Als het klopt, meteen de enige, recente binnenlandse vondst van deze soort in Nederland. Het Elspeeterbosch was trouwens in 2002 de laatste plek op de Veluwe, in 2002.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Bart Hessen

Beste Ben en Arno,

Dank voor jullie respons. Reden genoeg in ieder geval om daar nog een keertje langs te gaan. Mocht het met de foto's ter plaatse niet goed lukken, dan neem ik een takje mee (dat ik dan in ieder geval dezelfde dag nog onder de binoc kan leggen).

Met vriendelijke groet van
Bart

lukasverboom

Gisteren ben ik met Bart gaan kijken naar deze Frullania, ook om met GPS de locatie te bepalen en een paar takjes te verzamelen. Het is een opvallende verschijning, een plak van zeker 30 cm doorsnede met ver van het substraat afstaande takken die ook opvallend regelmatig vertakt zijn. Helaas was het al bijna donker, dus veldfoto's hebben we niet gemaakt.

Onder de microscoop zie ik waterzakjes die ongeveer twee keer zo lang als breed zijn, brede onderblaadjes die zijn ingesneden en waarvan de bladrand een beetje is omgeslagen, en soms een puntje op de bladeren. Mijn insziens dus prima Frullania tamarisci, het lijkt qua groeiwijze ook op hoe ik hem uit Frankrijk ken.

Ik heb dus drie mooie takjes in mijn herbarium opgenomen, als iemand het in het echt wil zien kan ik wat opsturen.





Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Ben Kruijsen

#5
De foto's zijn doorslaggevend. Leuk F. tamarisci. Een bijzondere soort op een bijzondere locatie.

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Datura

Je vergeet nog de mooie en duidelijke 'schijnnerfjes' (rij cellen met een enkele olielichaam per cel geloof ik) te noemen Lukas. Toffe soort!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Bart Hessen

Beste mensen,
Dank voor jullie inzet! Blij dat ik je niet voor niks heb meegelokt, Lukas!