Tijdstip van foto-opname wijkt een uur af bij invoer

Gestart door Hannie Luijten, november 02, 2021, 19:25:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Wanneer ik een foto upload die met de telefoon is gemaakt (iPhone SE) wordt de opnametijd verkeerd weergegeven. Eerst was dat twee uur vroeger, nu na het ingaan van de wintertijd is het verschil nog een uur. Ik weet niet waarom dit gebeurt? Omdat het veranderd is met ingang van de wintertijd zal het iets met GMT te maken hebben, maar waarom gebeurt dit? Het is vervelend want ik moet het telkens aanpassen. En soms valt het me niet op en zie ik pas een dag of wat later dat ik bijv. een waarneming heb gedaan op een moment dat nog in bed lag. Of dat de vlinders op het licht afkwamen terwijl de lamp nog niet aan was. Is het iets met instellingen waar ik wat kan aanpassen misschien? Het gebeurt dus niet bij foto's die met de camera zijn gemaakt, dan staat er de juiste tijd bij. Het gaat alleen om telefoonfoto's. Ik weet ook niet wanneer het begonnen is, vroeger was dit namelijk niet het geval.
Groet, Hannie

marcel234


Hannie Luijten

Nee er gaat geen simcard. Ik doe het als volgt:

De telefoonfoto's  worden automatisch naar de macbook gestreamed. Daar werk ik op, daar voer ik dus in, de foto's selecteer ik dan dus uit het album op het notebook. Maar ook daar staat nog steeds de juiste tijd bij de foto-info.
Waar de tijd vandaan wordt gehaald als ik een foto maak daar heb ik geen flauw idee van.


Groet, Hannie

Hannie Luijten

De iphone staat op automatisch instellen, tijdzone Amsterdam
Groet, Hannie

marcel234

Dan zou je denken dat de tijd gewoon niet goed ingesteld staat...
Als de goede tijd op de mac boek getoond wordt  dan wordt die tijd blijkbaar anders geinterpreerd op de software van Waarneming.nl

Hannie Luijten

Dan zou die software ook nog onderscheid maken tussen foto's die met de telefoon zijn gemaakt en foto's die met de camera zijn gemaakt. Kan ik me moeilijk voorstellen. Bestandstype is ook hetzelfde. En dan zou ik toch ook niet de enige moeten zijn die tegen dit probleem aanloopt?
Groet, Hannie

hiskodevries

ergens wordt de tijd verkeerd doorgegeven, w.nl verzint bij jouw fotos geen uurtje extra
staat je iphone soms op greenwich meantime ? of op een andere tijdzone die niet parrallel met de nederlandse tijdzone loopt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Het enige wat ik in de instellingen kan vinden is dat de tijd automatisch wordt ingesteld en bij tijdzone staat Amsterdam. Aan die tijdzone kan ik niets wijzigen. De telefoon geeft de juiste tijde aan en zet de juiste tijd bij de foto's. Die tijd blijft behouden als de foto's worden doorgestreamd naar de laptop.
Groet, Hannie