up-to-date afleestabellen metalen ringen

Gestart door DaanjanW, oktober 30, 2021, 15:04:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

DaanjanW

Sinds dit jaar ben ik metalen ringen aan het aflezen van meeuwen, steltlopers, aalscholvers etc. en loop daarbij vaak tegen nieuwe landen en formaten van metalen ringen aan die ik nog niet eerder heb gezien. Om te controleren of de aflezing correct en compleet rond is gelezen gebruik ik 1 van onderstaande resources, plus historische waarnemingen op waarneming.nl. Helaas is dit een langdurig proces, vooral omdat de onderstaande links vaak incompleet of lang niet bijgewerkt zijn.

- afleestabel vogeltrekstation: https://vogeltrekstation.nl/nl/vogels/ring-gevonden/afleestabellen
- Europese ringtypes op site frankmajoor.nl

Ik vroeg mij af of er naast de bovenstaande links nog meer online hulpmiddelen bestaan om een aflezing van een metalen ring na te lopen? Wellicht heeft één van jullie een eigen overzicht met ringtypes, of kunnen we samen een compleet overzicht 'crowdsourcen'.

Bijvoorbaat dank voor het meedenken.
Groeten,

Daanjan Wisselink

Jeroen Nagtegaal

Het nadeel van zulke tabellen is dat men gaat gokken. Zonder volledige zekerheid is het eigenlijk beter om niet te melden.
Mocht je ooit wat hebben waar je niet uitkomt laat het gerust weten in een losse post. Mailen of appen mag ook, stuur eventueel een pb voor contactgegevens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

DaanjanW

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 30, 2021, 15:56:11 PM
Het nadeel van zulke tabellen is dat men gaat gokken. Zonder volledige zekerheid is het eigenlijk beter om niet te melden.
Mocht je ooit wat hebben waar je niet uitkomt laat het gerust weten in een losse post. Mailen of appen mag ook, stuur eventueel een pb voor contactgegevens.

Hi Jeroen, dank voor je aanbod & reactie! Zal ik gebruik van maken, ik zal je een bericht sturen.

Ik ben niet zo bang voor het 'gok-aspect', aangezien je als ring-aflezer al snel bewust wordt dat dat niet handig is. Ik denk dat een disclaimer bij zo'n overzicht dat probleem al zou ondervangen.

Verificatie, extra controle en zelfstudie is wel handig en daar gebruik ik het dan ook voor, maar wellicht moet ik daarvoor mijn eigen overzicht gaan aanleggen als er geen compleet bestand bestaat :)
Groeten,

Daanjan Wisselink