Dof kalkschaaltje - Diderma donkii

Gestart door William de Jong, oktober 28, 2021, 20:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Met de Nederlandse Myxomyceten (Nannenga-Bremekamp, 1974) kom ik uit op Dof kalkschaaltje - Diderma donkii. De soortinfo klopt ook voor deze soort.
Ben je het met me eens, Marian?  ;)

Details: Op beukenblad. Exoperidium een witte kalkschaal, endoperidium grijs met ronde kalkkorreltjes. Sporangia zittend, breed aangehecht, in groepen. Bij openbreken wordt een donkere sporenmassa zichtbaar. Bruine, wrattige geornamenteerde, ronde gestekelde sporen met een diameter van 8,1-8,9 µm. Capillitium-draden licht, doorzichtig, dichotoom vertakt.


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228360270/.
1 Dof kalkschaaltje - Diderma donkii microscopisch onderzocht
datum: 2021-10-27
locatie: Oosterbeek - Lichtenbeek (GE)

foto's:










Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Het lijkt me te kloppen William.
Kun je ook zien dat de sporen ook aan 1 kant lichter zijn en een deel van de capillitiumdraden korte bruine stukken bevat (dit laatste is misschien lastig te zien in water)?
Groeten Marian

William de Jong

Citaat van: Marian Jagers op oktober 29, 2021, 11:23:04 AM
Het lijkt me te kloppen William.
Kun je ook zien dat de sporen ook aan 1 kant lichter zijn en een deel van de capillitiumdraden korte bruine stukken bevat (dit laatste is misschien lastig te zien in water)?

Dank voor je reactie, Marian!
De sporen zijn inderdaad aan 1 kant lichter. Die korte bruine stukken van de capillitiumdraden heb ik nog niet gezien. Is dat handig om in een andere vloeistof te bekijken, zo ja welke?

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Hoyers medium zou het beste zijn, zie de inleiding in je boek. Maar daar is bijna niet aan te komen. Je kunt het zelf maken maar ook dan is het heel lastig om aan bepaalde ingredienten te komen.

Een drupje zeepsop aan je flesje water toevoegen werkt beter dan alleen in water kijken. Het maakt de structuren beter zichtbaar, de sporen zwellen beter op maar de kleur blijft wel een probleem. Is toch wat anders dan in Hoyers. Meestal gebruik ik water met zeepsop. Komt het er op aan of wil ik een houdbaar preparaat maken dan gebruik ik Hoyers medium. 

Zitten er teveel sporen in je nog droge preparaat, dan kun je die door toevoeging met alcohol weg laten springen (al dan niet met behulp van je naald).
Groeten Marian