Welke paddenstoel?

Gestart door wim veldhuis, oktober 27, 2021, 13:42:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228319348/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-10-26
locatie: Pijnacker - Polder van Biesland (ZH)

foto's:



Onder loofhout. Vooral eiken.

ridderzwam

Wim, het zijn m.i. Beukenridderzwammen. Ja, die zijn gek op oude beuken. Maar eiken b.v. sluiten ze niet uit, sporadisch..
Van zelfde plek/zelfde dag als jouw waarneming hierbij wat foto's met aandacht voor de voor Beukenridderzwammen  kenmerkende roestvlekken op lamellen, bruine  vezels op de steel, vlezig gladde hoeden,  aanhechting lamellen.
Groet,
Ria

wimperzwam

Ik zou roestvlekken op de lamellen niet kenmerkend noemen voor de Beukenridderzwam, deze komen voor bij meerdere bruine ridderzwamen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

dank Henk , je fluit me terecht terug... Betwijfel je dat het Beukenridderzwammen zijn ???
Dank bij voorbaat voor verdere suggesties.
Groet,
Ria.

wimperzwam

Onder de foto staat hoofdzakelijk eiken, en dan denk je eerst aan de Valse beukenridderzwam. Nu kan ik de steel van de basis tot de lamellen niet zien en dus ook niet met zekerheid zeggen dat het die soort is en blijft Beukenridderzwam ook een mogelijkheid.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

Dank weer Henk. Hierbij 2 foto's uit mijn archief, ook toen worstelend met juiste determinatie.
De derde foto betreft de groep waar het  voor Wim Veldhuis en mij om draait in dit topic.
Foto 1 is 'n bladzij uit mijn foto-album van 1998; ik heb die toen als Valse B geregistreerd o.a. gezien de scherpe scheiding tussen licht en donker op de stelen.
Fotonr 2 in 2010 geregistreerd als jonge en oude Beukenridderzwam, T.ustale.
1 zowel als 2 waarneming op een beukenlaan.
Wacht hartelijk groetend en bij voorbaat dankend verdere reactie af.

Ria

wim veldhuis

Goedenavond,
Bedankt voor jullie reacties zover. Kwam ik Ria tegen toen ik de paddenstoelen uit dit topic fotografeerde?
Leuk dan je eens in levende lijve gezien te hebben.
Groetjes,
Wim Veldhuis

ridderzwam

ja Wim deze Ria was dat oftewel die Ria ben ik.
Ik stelde me aan je voor en zei dat we elkaar van dit Forum kennen maar jij was op dat moment te verdiept in de vele vele  paddenstoelen. 't Drong niet door. Nu wel dus... en ja de ontmoeting leuk vinden, dat is wederzijds....

hartelijke groet,
Ria.




wimperzwam

T. ustale is echt een beukenbegleider, het lichte van de steel top wordt naar de basis slechts geleidelijk bruiner. T. ustaloides een eikenbegleider die soms onder beuk en haagbeuk gevonden wordt en een meer kalkhoudende bodem vereist, het lichte van de steel top is scherp gescheiden van de voor de rest bruine steel, ook is de hoedhuid sterk bitter (zie The genus Tricholoma M. Christensen & J. Heilmann-Clausen).

Mvgr.,
Henk Huijser.