Dode zeekoet?

Gestart door herbert74, oktober 27, 2021, 08:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Is dit een zeekoet?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225749812/.
1 Zeekoet - Uria aalge vondst (dood), gezien
datum: 2021-09-17
locatie: Zoutelande - Zeedijk (ZL)

foto's:


Bedankt, Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Henri van Dodeweerd

Zou ik er ook van maken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Guus Peterse

Die wittige baan langs de snavelbasis vind ik wel intrigerend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

herbert74

#3
Bedankt Henri, Guus jij ook, maar waarom intrigeert het je (kortbekzeekoet?)

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Guus Peterse

Nou ja, zo'n streepje is natuurlijk kenmerk van kortbekzeekoet, maar bij zo'n dood beest durf ik niet te zweren dat het niet door iets anders komt. Al oogt de snavel misschien ook wat kort en dik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

De snavel staat een beetje open, dus mogelijk kijken we vooral naar de mondhoeken. Zij bijvoorbeeld dit.
Met vriendelijke groet, Zainal

Guus Peterse

Was ook mijn gedachte. Daarom ook mijn voorbehoud. Foto is van september dus er zal van de vogel wel niets meer over zijn. Dus daar komen we niet meer uit denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

De vorm van de snavel op zich moet toch ook wel uitsluitsel kunnen geven? Kortbekzeekoet heet niet voor niets zo...
Met vriendelijke groet, Rob

herbert74

Dikbekzeekoet blijft dus toch een mogelijkheid, laat hem voorlopig op zeekoet staan, misschien komt er nog wat meer zekerheid uit de bus.

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rob Koelman

Citaat van: herbert74 op oktober 28, 2021, 22:35:29 PMDikbekzeekoet blijft dus toch een mogelijkheid, laat hem voorlopig op zeekoet staan, misschien komt er nog wat meer zekerheid uit de bus.

Puur statistisch ligt gewone zeekoet het meest voor de hand. Maar een dubbelcheck of het niet toch om een kortbekzeekoet gaat kan natuurlijk nooit kwaad...
Met vriendelijke groet, Rob

keesschreven

Ik heb verschillende malen Kortbekzeekoeten gevonden (buitenland) en daarbij ligt de lichtgrijze streep echt op de hoornschede van de bovensnavel die langs de mondrand loopt. Dit hier op de foto is meer geel en ligt eigenlijk in de mondhoek zelf en lijkt mij inderdaad huid (dus geen licht deel van de hoornschede).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

herbert74

Beste Kees, jouw uitleg lijkt me heel aannemelijk, hou de observatie op zeekoet,

Groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover